1. Samochody
  2. Tata
  3. Historia marki

Tata Motors, największy indyjski koncern motoryzacyjny znany dziś na całym świecie przede wszystkim z wyprodukowania i wprowadzenia do sprzedaży najtańszego na świecie samochodu osobowego (Nano), to jeden z największych światowych producentów pojazdów użytkowych i autobusów.

Firma Tata Motors, będąca spółką-córką firmy Tata and Sons Group, założonej przez Jamsetji Tata, założona została w 1945 roku, jednak nie od razu zajmowała się produkcją pojazdów samochodowych. Pierwotnie firma wytwarzała bowiem lokomotywy. Przygoda z motoryzacją zaczęła się dziewięć lat później, kiedy to nawiązana została współpraca z firmą Daimler-Benz i w 1954 wyprodukowany został pierwszy pojazd dostawczy. Współpraca z niemieckim gigantem przetrwała do 1969 roku i w tym okresie Tata Motors zdobyła i ugruntowała pozycję silnego gracza w segmencie pojazdów użytkowych.

Na pierwszy samochód osobowy marki Tata trzeba było poczekać aż do 1991 roku i modelu Tata Sierra (niektóre źródła podają, iż pierwszym osobowym modelem był wyprodukowany w 1989 r. Tata Mobile, zaliczany jednak do segmentu LCV). W kolejnych latach na krajowym rynku zadebiutowały następne samochody osobowe Taty - Tata Estate (1992) na bazie modelu Mobile, kombivan Tata Sumo (1994) oraz w pierwszy indyjski SUV Tata Safari (1998). W tym samym roku na rynek wprowadzony został Tata Indica, pierwszy samochód osobowy własnej konstrukcji, który w ciągu dwóch lat stał się najlepiej sprzedającym się autem w swoim segmencie (B) i jednym z najbardziej popularnych modeli w Indiach.

Końcówka lat dziewięćdziesiątych i początek obecnego stulecia to m.in. takie modele jak Tata Sumo Deluxe, Tata Sierra Turbo, czy odnowiona wersja Indici oraz debiutujący w 2002 r. na wystawie w Genewie Tata Indigo, czyli wersja sedan oraz kombi bazująca na modelu Indica. Przez krótki okres, w latach 2003-2005 Indica była oferowana na rynku brytyjskim jako ROver City Rover. W 2007 roku Indica oraz Indigo przechodzą zmianę generacyjną.

Wraz z nowymi modelami, Tata Motors prowadzi politykę ekspansji na inne rynki oraz zawiązywania sojuszy bądź przejmowania innych firm. W 2004 roku Tata przejmuje wytwarzającą pojazdy użytkowe, drugą co do wielkości na rynku koreańskim, firmę Daewoo Commercial Vehicle Company i zawiązuje spółkę Tata Daewoo Commercial Vehicle Company. Dzięki temu przejęciu Tata zyskuje dostęp do nowych rynków i już w krótkim okresie czasu do produkcji trafiają nowe pojazdy. Obecnie ponad dwie trzecie ciężkich pojazdów ciężarowych eksportowanych z Korei jest produkcji Tata Daewoo. W 2005 Tata nabywa 21% akcji hiszpańskiej firmy Hispano Carrocera, znanej z produkcji autobusów i autokarów. W następnym roku zawiązana zostaje spółka joint venture z brazylijską firmą Marcopolo, która jest światowym liderem w produkcji nadwozi do autobusów. Również w 2006 r. Tata wchodzi na tajlandzki rynek i wytwarza tam pickupa o nazwie Xenon (premiera na wystawie w Bangkoku w 2008 r.).

W 2005 r. Tata Motors nawiązuje strategiczną współpracę z Fiatem, dzięki której liczy na uzyskanie dostępu do diesli Fiata. Wspólnie z Fiatem i należącym do niego Iveco prowadzona ma być kooperacja w ramach projektu "Global Pick-Up Program", który początkowo miał być przeprowadzony razem z Tata Daewoo. W ramach współpracy w sieci dealerskiej indyjskiego koncernu prowadzona jest sprzedaż aut włoskiej marki.

W 2005 roku Tata wprowadziła też pierwszą krajową miniciężarówkę o nazwie Ace, która bardzo szybko odniosła olbrzymi rynek w Indiach. W ciągu niecałego półrocza sprzedaż Taty w segmencie LCV wzrosła aż o 36,6 procent, a w ciągu zaledwie 4 lat produkcji przekroczona została już bariera 2 milionów sprzedanych egzemplarzy modelu. Tata Ace eksportowany był do kilku krajów, w tym i do Europy. Wersja z napędem elektrycznym Taty Ace sprzedawana była przez Chryslera.

Bardzo ważny z punktu widzenia firmy był 2008 rok. W styczniu tego roku Tata zaprezentowała najtańszy model na świecie, kosztujący zaledwie równowartość 2 tys. dolarów Nano. Co ważne, mimo niskiej ceny auto ma gwarantować minimum komfortu dla czwórki podróżujących. Choć były pewne problemy ze znalezieniem odpowiedniego miejsca na wybudowanie fabryki, w końcu udało się rozpocząć produkcję i w marcu 2009 roku Tata Nano zadebiutowała na krajowym rynku. Jest spora szansa, że do 2012 roku Nano pojawi się również i w Europie. W planach firmy jest także stworzenie elektrycznej wersji modelu Nano.

2008 rok był ważny również z innego powodu. 27 marca zostało osiągnięte porozumienie z Fordem w sprawie nabycia dwóch marek - Jaguara i Land Rovera - za kwotę dwóch miliarda dolarów, w tym także trzech fabryk oraz dwóch centrum stylistycznych na terenie Wlk. Brytanii. W pakiecie Tata nabył również prawa do nazw trzech innych marek - Daimler, Lanchester oraz Rover. Transakcja została ostatecznie sfinalizowana 2 czerwca 2008 roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Alkohol za kierownicą. Czy jedno piwo to za dużo?
Alkohol za kierownicą. Czy jedno piwo to za dużo?
Jazda pod wpływem alkoholu jest zabroniona. Tymczasem wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że jeszcze na drugi dzień poziom alkoholu we krwi może przekraczać dozwolony pułap.