1. Samochody
  2. Suzuki
  3. Historia marki

Suzuki, firma założona przez Michio Suzuki, powstała w 1909 roku. Pierwsze prototypy samochodów osobowych powstały w połowie lat trzydziestych, jednak na pierwszy samochód marki Suzuki trzeba było poczekać aż do połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia.

Nikt w 1909 roku nie spodziewał się, że młody (20-letni) Michio Suzuki, który właśnie otworzył swoją pierwszą firmę zajmującą się sprzedażą krosien tkackich, stworzy markę, która sto lat później będzie jedną z najbardziej rozpoznawalnych „brandów” motoryzacyjnych na świecie.

Pierwsze kilkanaście lat z kart historii koncernu Suzuki nie mają jednak praktycznie nic wspólnego z czteroma kółkami. Głównym celem Suzuki było tworzenie coraz to lepszych i łatwiejszych w obsłudze krosien. Michio Suzuki okazał się być niezwykle uzdolnionym człowiekiem. W 1929 roku stworzył całkowicie nowy typ maszyny tkackiej, która z sukcesem była importowana za granicę. Opracował przeszło 120 patentów. Przez trzydzieści lat istnienia jego firma zajmowała się głównie przemysłem tekstylnym.

Będąc na fali sukcesów Suzuki doszedł do wniosku, że jego przedsiębiorstwo musi specjalizować się w kilku dziedzinach na wypadek zmiany koniunktury. Wiedział, że wraz z widmem nadchodzącej wojny produkcja samochodów może stać się bardzo dochodowym interesem, szczególnie po tym, jak rząd japoński ogłosił, że samochody osobowe są towarem o strategicznym znaczeniu. Powojenny chaos przyniósł poważny kryzys dochodowemu interesowi, dlatego też Suzuki wziął się na poważnie za pomysł stworzenia niedrogiego i efektywnego środka transportu.

Pierwszym poważnym projektem japońskiej firmy związanym z motoryzacją był rower o nazwie "Power Free" wyposażony w silnik spalinowy. Według pomysłu miał być tani i prosty w konstrukcji i eksploatacji. W modelu, który zadebiutował w 1952 roku zamontowano dwusuwowy silnik o pojemności 36cm3. Jego atutem był system podwójnych zębatek, dzięki któremu można było pedałować korzystając z pomocy silnika, pedałować bez silnika, bądź też odłączyć pedały korzystać z samego motoru. System odniósł na tyle znaczący sukces, że po roku firma otrzymała homologację na swój pierwszy motor o nazwie "Diamond Free".

Pierwszym, produkowanym na skalę masową samochodem był Suzulight. Był to pierwszy mały samochód tej marki. Wyposażono go w silnik dwusuwowy o pojemności 360cm3. Napęd był przekazywany na przód, posiadał niezależne zawieszenie, a układ kierowniczy był wyposażony w mechanizm zębatkowy. Czyli w wielkim skrócie - rozwiązania, które tak na dobrą sprawę zadomowiły się w przemyśle motoryzacyjnym dopiero pół wieku później. Suzuki już od samego początku stawiało na nowatorskie rozwiązania techniczne.

Kolejnym krokiem japońskiej firmy było wprowadzenie małego samochodu dostawczego, który mógł być wykorzystywany przez małe firmy. I tak oto w 1959 roku zaprezentowano model Suzulight Van, wyposażony w jedną parę drzwi oraz mocniejszy silnik (21KM zamiast 16KM). Przez następne lata z większym lub mniejszym sukcesem Suzuki wprowadzało na rodzime rynki małe samochody dostawcze i osobowe.

Na początku lat siedemdziesiątych firma zaprezentowała model Suzuki Jimny 4WD. Była to bardzo mała i lekka terenówka z napędem na cztery koła. Rozstaw osi w tym samochodzie wynosił jedynie 193 cm, a pod jego maską umieszczono dwucylindrowy silnik o pojemności 359cm3. Wraz z kolejnymi latami ten model był sukcesywnie rozwijany, a w wersjach eksportowych montowano w nim większe silniki. W latach osiemdziesiątych pojawił się kolejny samochód, który znalazł w Europie dość duże grono zainteresowanych. Oryginalnie nazywał się Suzuki SS80, a na potrzeby Starego Kontynentu ochrzczono go jako Alto. Podobnie jak większość samochodów marki Suzuki charakteryzował się niewielkimi rozmiarami i mikroskopijnymi z dzisiejszego punktu widzenia silnikami.

W 1981 roku Suzuki podpisało umowy z General Motors oraz Isuzu Motors Ltd. Rok później Suzuki rozpoczyna montaż samochodów terenowych w Pakistanie. W 1983 roku do sprzedaży wchodzi model Swift, jednolitrowy samochód osobowy. Cztery lata później firma osiąga kolejny krok milowy w swojej historii. Łączna liczba eksportowanych samochodów osiąga dwa miliony, a rok później pada kolejny rekord - 10 milionów sztuk wyprodukowanych aut. Przy okazji na rynek trafia model Vitara, który wypełnia niszę na Starym Kontynencie i przyjmuje się bardzo dobrze.

Początek lat dziewięćdziesiątych to okres, kiedy Suzuki na poważnie rozpoczyna podbój zagranicznych rynków. W 1990 roku firma zmienia nazwę na Suzuki Motor Corporation. W rok później podpisywana jest umowa z Daewoo na budowę w Korei dwumiejscowego pojazdu o nazwie Cappuccino. Po wybudowaniu oddziału w Egipcie, auta marki Suzuki będą montowane także na Węgrzech (Wagon R). W 1996 roku produkcja ruszyła również w Wietnamie. Wtedy też łączna liczba sprzedanych aut na zamorskich rynkach dobija 10 milionów. W 1998 roku Suzuki wraz z General Motors podpisują umowę o partnerstwie strategicznym. Zaczyna się eksport modelu Grand Vitara na rynki zagraniczne. Dwa lata później przypada 80 rocznica firmy. W XXI wiek Suzuki wchodzi z kolejnym rekordem. Sprzedaż tych samochodów osiąga 30 milionów sztuk. W 2003 roku do gamy modeli oferowanych na rynku europejskim wchodzi model Ignis. W 2006 roku Suzuki wchodzi w segment samochodów typu "crossover" i po mariażu z Fiatem wprowadza na rynek model SX4, a w 2008 roku SX4 Sedan.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kia ProCeed - premiera modelu shooting brake
Kia ProCeed - premiera modelu shooting brake

Kia ProCeed to model, na który wszyscy czekaliśmy z niecierpliwością. Choć różni się nieco od efektownego konceptu z Frankfurtu, pokazanego rok temu, efekt końcowy przechodzi najśmielsze oczekiwania. Auto jest po prostu piękne.