1. Samochody
  2. Seat
  3. Historia marki

Hiszpańska firma Seat (Sociedad Española de Automobiles de Turismo) została założona w 1950 roku przez organizację banków, przedsiębiorstwa państwowego oraz Fiat. I to właśnie włoskie auta służyły za wzór dla pierwszych modeli marki Seat. Obecnie Seat należy do Volkswagena i korzysta z rozwiązań tego niemieckiego koncernu.

Hiszpańska marka Seat jest jedną z najmłodszych europejskich marek samochodowych. Została założona 9 maja 1950 roku jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo (skąd wziął się właśnie skrót SEAT). Początki firmy ściśle związane są z włoskim koncernem Fiat, na licencji którego produkowane były pierwsze modele Seata.

W przeciwieństwie do większości europejskich marek, których korzenie sięgają końca XIX lub początku XX wieku, za założeniem koncernu Seat nie stoi jedna bądź kilka osób. Założycielami tej hiszpańskiej marki były Narodowy Instytut Przemysłu, korporacja sześciu banków oraz Fiat. Pakiet większościowy był w posiadaniu państwa, które posiadało 51% udziałów w spółce. 42% znalazło się w rękach banków, zaś Fiat otrzymał 7% udziałów.

Wprawdzie Seat nie był pierwszym producentem samochodów pochodzącym z Półwyspu Iberyjskiego, m.in. założony w 1898 r. Hispano-Suiza, to jednak z całą pewnością to właśnie ta marka przyczyniła się do zmotoryzowania całego kraju. Tak jak Fiat w przypadku Włochów, tak Seat stał się wkrótce najbardziej popularną marką wśród Hiszpanów i to zarówno tych bardziej zamożnych, jak i tych nieco uboższych.

Być może to właśnie dlatego Fiat został wybrany jako ten koncern, który miał pomóc Seatowi na starcie. Połowa ubiegłego stulecia to okres, kiedy motoryzacja w Europie była już na dość zaawansowanym etapie. Nie chcąc już na starcie być na straconej pozycji, a przy okazji, aby uniknąć wielu błędów młodości, Hiszpanie zdecydowali się na nawiązanie bliskiej współpracy z Fiatem. Za 7% udziałów w utworzonej spółce, Fiat udzielił licencji Seatowi na produkcję samochodów.

5 czerwca 1953 roku otwarta została fabryka w Zona Franca w Barcelonie, a 13 listopada wyjechało z niej pierwsze auto. Był to Seat 1400, bliźniaczy model Fiata 1400. Jak na owe czasy, był to dość luksusowy model, pod maską pracował 44-konny silnik, który pozwalał rozwijać prędkość 120 km/h. Początkowa dzienna produkcja wynosiła 5 samochodów (w fabryce zatrudnionych było 900 osób), a do końca roku wyprodukowano nieco ponad 2 tys. egzemplarzy tego modelu.

Jednak największy sukces Seatowi na początku kariery firmy zapewnił model 600 (odpowiednik Fiata 600), którego produkcja ruszyła 27 czerwca 1957 roku. To właśnie ten model, konstrukcyjnie bardzo zbliżony do znanego nam Fiata 126p., zapoczątkował erę masowej motoryzacji wśród Hiszpanów. Mały Seat, w ciągu 17 lat do sierpnia 1973 r. wyprodukowano ponad 800 tys. egzemplarzy tego modelu, dostępny był w różnych wersjach. Podstawowa, dwudrzwiowa oferowana była z silnikiem o pojemności 636 cm3 umieszczonym z tyłu i z napędem na tylną oś. W późniejszym czasie pojawiły się także wersje z większym i mocniejszym silnikiem o poj. 767 cm3 (600D) oraz czterodrzwiowa (800).

W późniejszych latach Seat produkował także takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132. Oczywiście wszystkie były wzorowane na ich fiatowskich odpowiednikach. Jednocześnie też hiszpański koncern stale prowadził prace nad własnymi modelami. Pierwszą całkowicie własną konstrukcją był model 133, który nawiązywał do takich modeli jak 126, 127 i 128. Stanowił on odpowiedź na Fiata 126, do którego był najbardziej podobny, a do którego Hiszpanie z różnych względów nie chcieli nabyć licencji. Co ciekawe, Seat 133 okazał się na tyle udaną konstrukcją, że na niektórych rynkach sprzedanym był także pod marką Fiat.

W 1968 r. łączna produkcja Seata przekracza milion aut, a w 1974 już 2 miliony. Dziennie zakłady Seata opuszcza w tym czasie już ok. dwóch tysięcy aut. W 1965 r. rozpoczyna się eksport, pierwsze auta poza Hiszpanią trafiają do Kolumbii. W 1973 r. rozpoczyna się budowa własnego Centrum Technicznego w Martorell, które zaczyna działalność dwa lata później. W międzyczasie (1974) Seat nabywa w Pampelunie zakłady Landaben, gdzie wytwarzane były samochody firmy Authi (produkującej też np. modele marki Mini Morris i Victoria) na licencji brytyjskiej marki Leyland.

Kiedy wydawało się, że współpraca Seat-Fiat będzie trwała jeszcze długo, na początku lat osiemdziesiątych zaczynają się pierwsze poważne animozje pomiędzy firmami. Chodziło głównie o sprzedaż modeli Seata na rynku włoskim, gdzie ceny były często bardziej konkurencyjne od cen ich włoskich odpowiedników. W wyniku tych sprzeczek w 1981 r. Fiat ostatecznie pozbywa się udziałów w Seacie, a do sądu trafia sprawa dotycząca praw do niektórych modeli. Wyrok sądu z 1983 r. jest korzystny dla Seata. Rozstanie z Fiatem skutkuje także zmianą nazw tych modeli, które korzystały z włoskiej myśli technicznej.

Całkowita samodzielność Seata nie trwała jednak długo. Dość szybko nawiązana została współpraca z Porsche w temacie budowy silników. A 30 września 1982 r. podpisana została umowa o współpracy z Volkswagenem. W 1984 r. (27 kwietnia) rozpoczyna się produkcja jednego z najbardziej popularnych obecnie modeli - Ibizy. W 1986 roku współpraca Seat-Volkswagen staje się jeszcze bliższa. Niemiecki koncern nabywa bowiem w czerwcu 51-procentowy pakiet udziałów w Seacie, by już pod koniec roku zwiększyć go do 75%.

1986 rok to także dwa kolejne ważne wydarzenia dla hiszpańskiej firmy. Rozpoczęła się szersza ekspansja firmy na rynek europejski (pierwszym krajem była Holandia), a także został powołany do życia sportowy dział Seat Sport. Od tego czasu Seat zaczyna się "udzielać" w sportach samochodowych, powstaje m.in. sportowa Cordoba WRC, jednak bez jakichś oszałamiających wyników. W kolejnych latach Seat Sport tworzy najbardziej sportowe wersje modeli, oznaczone symbolem Cupra.

W 1990 r. Volkswagen nabywa niemal całościowy pakiet akcji (99,99%), a nazwa firmy zostaje zmieniona z Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo na SEAT S.A. Rok wcześniej rusza budowa zakładów w Martorell (w pobliżu Barcelony), które zostają otwarte 22 lutego 1993 roku przez króla Hiszpanii, Juana Carlosa I. W fabryce, która należy dziś do najnowocześniejszych na europejskim kontynencie, początkowo wytwarzane są modele Ibiza i Cordoba. W 1991 r. powstaje pierwszy model wyprodukowany we współpracy z Volkswagenem - Toledo.

Ważne dla dalszych losów firmy są pierwsze lata trzeciego tysiąclecia. W 2000 roku zaprezentowany zostaje koncepcyjny model Salsa, który jest zapowiedzią całkowicie nowego, wspólnego dla wszystkich kolejnych nowych modeli marki, wizerunku. W 2003 roku na wystawie we Frankfurcie pojawia się prototypowa jeszcze Altea, a już rok model ten trafia do sprzedaży. Kolejnymi modelami, które stylistycznie były bardzo zbliżone do Altei były Toledo, Leon, Altea XL i Freetrack.

Równie ważny dla rozwoju firmy był rok 2002, kiedy to Seat dołącza do Audi i Lamborghini w Grupie Audi (Audi Group Brand). W koncernie Volkswagen nastąpił bowiem podział na dwie gałęzie - pierwszą, bardziej stonowaną i klasyczną oraz drugą, o sportowym charakterze. Do drugiej, poza Audi i Lamborghini, rywalizowały Seat i Skoda (która również może pochwalić się sportowymi osiągnięciami). Ostatecznie jednak wybór padł na Hiszpanów, dzięki czemu w najnowszych modelach Seata można dopatrzeć się wielu dynamicznych cech oraz rozwiązań zaczerpniętych od innych modeli Audi.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
PZU wycofuje zniżki na OC dla członków PZM
PZU wycofuje zniżki na OC dla członków PZM
Dużym zaskoczeniem dla członków Polskiego Związku Motorowego jest komunikat o likwidacji zniżek na polisę OC dla właścicieli starych samochodów.