Łada (Lada) jest marką samochodową produkowaną przez rosyjski koncern AVTOVAZ (WAZ). Początkowo na rynku rosyjskim auta te były sprzedawane pod marką VAZ. Nazwa Łada pojawiła się wraz z rozpoczęciem eksportu tych aut na początku lat 70-tych. Od 2004 również i w Rosji zaczęto używać nazwy Łada.
Lada to jedna z rosyjskich marek motoryzacyjnych, której początki istnienia datuje się na rok 1966. Auta początkowo produkowane były przez lokalną fabrykę WAZ. Od 1970 roku zmieniono jej nazwę na VAZ. Ostateczna nazwa Lada pochodząca od budowanych tam pojazdów obowiązuje od 2004 roku.
Pierwszym modelem rosyjskiego producenta był WAZ 2101 Żiguli. Auto bazowało na konstrukcji Fiata 124, którego plany w 1966 roku zostały wykupione przez Rosjan od włoskiego producenta. Pojazd montowany był w fabryce Togliatti do 1988 roku. Doczekał się wersji kombi (1971-1986 – seria WAZ 2102). Licząc na ekspansję w krajach Europy Zachodniej doszło do zmiany nazwy samochodu, która u wielu klientów mogła wywołać błędne skojarzenia – Żiguli – Żigolo, dlatego też wprowadzono nowe oznaczenia: WAZ Łada 2103, WAZ Łada 2104, WAZ Łada 2105 i WAZ Łada 2107. W niektórych państwach auto sprzedawano pod nazwą Lada Riva.
W międzyczasie powstała również Lada Samara (w Polsce znany jako Łada 110), auto o nadwoziu hatchbacka. Nie zdobyła ona jednak tyle uznania co sedan, który od 1980 r. wyprodukowany został w liczbie 13,5 mln egzemplarzy.
W 1977 r. Lada wprowadziła na rynek terenowy model Niva. Samochód o dość topornej sylwetce i takiej samej mechanice o dziwo z sukcesem sprzedaje się do dnia dzisiejszego. Plusem samochodu są niskie koszty eksploatacja, doskonałe własności jezdne w terenie i prosta obsługa.
Klasyczna odmiana Lady w wersji sedan była produkowana także w Afryce (Egipt), Kazachstanie, na Ukrainie, w Ekwadorze czy Urugwaju. Od 2006 roku Lada ponownie dostępna jest w wersji kombi. Następcami Lady Riva, były Lada Kalina i Lada Priora.