1. Samochody
  2. Hummer
  3. Historia marki

Marka Hummer powstała niejako na zamówienie amerykańskiej armii. W 1979 r. ogłoszono przetarg na pojazdy HMMWV (wielozadaniowe pojazdy kołowe), które były protoplastą cywilnych wersji sprzedawanych pod marką Hummer. Pierwszy egzemplarz powstał na zamówienie Arnolda Schwarzeneggera.

Terenówki z wojskowym rodowodem początkowo produkowane były przez AM General Corporation. Firma stanowiła część firmy AMC Jeep’s General Products, jednak w 1998 roku została sprzedana gigantowi General Motors i oprócz egzemplarzy dla wojska produkowane są obecnie również wersje cywilne tych oryginalnych, uwielbianych przez gwiazdy show-biznesu pojazdów.

Nazwa Hummer pochodzi od skrótku HMMWV (High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle – w skrócie Humvee) i została pieszczotliwie wymyślona przez żołnierzy amerykańskiej marki. To też początkowo Hummery były naczelnymi pojazdami wojskowymi, przystosowanymi do ekstremalnej jazdy w terenie i niecodziennej eksploatacji. Konstrukcja musiał być niezawodna, co potwierdziła wielokrotnie „w boju”, np. w amerykańskiej inwazji w Kuwejcie o kryptonimie „Pustynna Burza”.

O tym, że cywilne wersje Hummerów pojawią się w sprzedaży zadecydowała sprzedaż marki koncernowi GM w 1998 roku. W ciągu kolejnych lat GM wprowadziło dwa nowe modele H2 oraz H3 i zmieniło nazwę oryginalnego modelu na H1. Serie H1 i H2 nadal wytwarzane są w matczynej fabryce AM General, zaś H3 został przeniesiony do zakładów nieopodal Los Angeles, gdzie zjeżdża z linii montażowych także Chevrolet Colorado i pick-upy marki GMC.

Model H1 stanowi najbardziej spartańską odmianę cywilnych wersji. Samochód przeznaczony jest do jazdy w terenie. Mimo wagi przekraczającej 3,5 tony auto świetnie spisuje się w ciężkich warunkach. Także dzięki mocnym silnikom, których pojemność waha się od 6,2 l. (150 KM) do 6,6 l. (305 KM). Pierwszy „drogowy” H1 został wykonany dla aktora, Arnolda Schwarzeneggera. Model H2 wyróżnia się już bardziej cywilizowaną sylwetką. W 2000 roku zadebiutowała w Detroit wersja SUV, zaś rok później w Nowym Jorku wersja SUT (pick-up). W 2002 rozpoczęła się produkcja obu odmian nadwoziowych. Auto napędzane jest 6,0 l. silnikiem V8 Vortec o mocy 316 KM. H2 nie należy do tanich aut, jednak rekompensuje to bogatym wyposażeniem. Niestety cięższy o kilkaset dodatkowych kilogramów stracił swój charakter w terenie. Seria H3 to najnowszy produkt marki. Zadebiutował na rynku w 2005 roku. Jest mniej prestiżowy niż H2, to też posiada mniejszy silnik R5 Vortec o pojemności 3,5 l. i mocy 220 KM. Z masą całkowitą 2650 kg jest też najlżejszym modelem w gamie Hummera.

W roku 2006 koncern GM postanowił rozszerzyć dystrybucję charakterystycznych terenówek do kilku krajów w Europie. W tym samym roku uruchomiono produkcję Hummera H3 w Afryce, zaś w 2008 w Australii. H2 z kolei budowany jest w Kaliningradzie od 2004 roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Holding 1 dokonał największej transakcji w historii polskiego rynku dealerskiego
Holding 1 dokonał największej transakcji w historii polskiego rynku dealerskiego

Polska grupa kapitałowa Holding 1 sfinalizowała zakup Renault Retail Group Warszawa, wzbogacając motoryzacyjne portfolio o sieć dealerstw marek Renault i Dacia w Warszawie. Wyniki pokazują, że to jedna z największych transacji w historii polskiego rynku dealerskiego.