1. Samochody
  2. Corvette
  3. Historia marki

Corvette to super-sportowe samochody osobowe produkowane przez firmę Chevrolet i przez długi czas sprzedawane także pod taką marką. Dopiero po ponad 50 latach od pojawienia się pierwszej generacji modelu (C1 w 1953 r.) od 2005 roku Corvette stała się osobną marką samochodową.

Pierwsza generacja Corvette pojawiła się w 1953 roku. Sportowe auto zostało zaprezentowane w zimny styczniowy dzień podczas wystawy "Motorama", czyli pokazu studyjnych pojazdów koncernu General Motors. Nazwana na cześć wojennego okrętu Corvette należała do marki Chevrolet.

Był to nietypowy projekt, bowiem w tamtych czasach samochód sportowy był jednym z zapomnianych typów aut. Kryzysy z poprzednich lat zmuszały koncerny do projektowania tanich i przede wszystkim praktycznych samochodów. Pierwsza odsłona Corvette ujawniła się jako dwumiejscowy roadster. Na stalowej ramie osadzono nadwozie wykonane z tworzyw sztucznych. Pierwszy model był napędzany rzędową jednostką sześciocylindrową o pojemności 3.860cm3. Generowała moc 150 koni mechanicznych. Trzy lata po premierze pojawił się model po face-liftingu nadwozia. Wtedy też po raz pierwszy można było zamówić Corvette ze sztywnym dachem typu hardtop. Pojawiły się także nowe silniki (V8-265KM, V8-283KM, oba o pojemnościach 4,6l).

Po dziesięciu latach od debiutu zaprezentowano nową generację: Corvette Sting Ray. Auto różniło się zmodyfikowaną ramą, która była teraz lżejsza. Z przodu unowocześniono zawieszenie, natomiast nadwozie przybrało kształt rekina. Auto było sprzedawane w dwóch wersjach nadwoziowych: cabriolet oraz fastback coupe.

Trzecia generacja Corvette pojawiła się w 1968 roku. Zachowano nazwę Stingray, lecz zmieniono jej pisownię. Inspiracją do stworzenia tego modelu był prototyp o nazwie Mako Shark II. Auto było napędzane jednostką V8 o mocy 350 koni mechanicznych. Jednak na przełomie lat siedemdziesiątych wprowadzono restrykcyjne ograniczenia emisji substancji szkodliwych, co zakończyło tymczasowo wyścig mocy. Kolejny był kryzys paliwowy, który spowodował, że moc w sportowym Corvette zmalała o 180 koni. Ze względów bezpieczeństwa w 1975 roku zrezygnowano z wersji roadster.

W 1984 roku pojawił się "uspokojony" następca czwartej generacji. Auto posiadało grzeczną stylistykę oraz silniki o mocach 200-250 koni mechanicznych. W 1987 roku szefostwo firmy zdecydowało się na przywrócenie do życia wersji z miękkim dachem. Dwa lata później pokazano wersję ZR1, która ponownie obudziła sportowego ducha w tym aucie. Dzięki silnikowi V8 o pojemności 5.7 litra auto dysponowało mocą 367-405 koni mechanicznych.

W 1997 roku pojawiła się na rynku piąta generacja Corvette. Tym razem nadwozie zbudowano z tworzyw sztucznych i oparto je na hydroformowanej ramie skrzynkowej. Popracowano też nad rozkładem mas stosując układ transaxle. Auto było napędzane jednostką o pojemności 5.665 cm3 (345KM). W 2001 roku amerykański producent zaprezentował światu następcę ZR1, czyli model Z06. Auto było napędzane najpierw silnikiem o mocy 385 koni, a rok później 405 koni, który był połączony z sześciobiegową skrzynią manualną.

Ostatnia generacja pojawiła się w 2005 roku. Od tego modelu marka Corvette zaczęła niezależnie funkcjonować na rynku. Podczas prac rozwojowych nad tym modelem skupiono się na poprawieniu właściwości jezdnych oraz ułatwieniu korzystania z niego na co dzień. Po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat samochód marki Corvette posiadał nie chowające się reflektory. W 2006 roku zadebiutował model Z06 wyposażony w silnik o pojemności 7 litrów i mocy 512 koni.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jazda po zmierzchu - jak korzystać z zalet reflektorów?
Jazda po zmierzchu - jak korzystać z zalet reflektorów?
Zimą noc zapada szybko, a dzień jest bardzo krótki. Jak zadbać o możliwie najlepszą widoczność za kierownicą?