1. Samochody
  2. Volkswagen
  3. Historia marki

Nazwa Volkswagen w wolnym tłumaczeniu z języka niemieckiego oznacza \"samochód dla ludu\". Zanim jednak auta tej marki tak się nazywały i powstał pierwszy zalążek, z którego wyrosła całkiem niezła część drzewa genealogicznego niemieckiej motoryzacji, trzeba przenieść się w lata trzydzieste dwudziestego wieku.

Międzywojenny boom motoryzacyjny rządził się własnymi prawami, a ciekawa nowych technologii ludność chciała mieć dostęp do niedrogiego, ale własnego samochodu. Pomysł na stworzenie takiego samochodu był zacny. Różni konstruktorzy podejmowali wiele prób, ale większość z nich zakończyła się fiaskiem. W międzyczasie Ferdynand Porsche założył swoją pierwszą firmę motoryzacyjną - Porsche Buro. Zajmowała się ona tworzeniem różnych konstrukcji na potrzeby ówczesnej motoryzacji. W 1931 roku firma Zundapp zwróciła się do Porsche o przygotowanie projektu taniego samochodu zasilanego silnikiem gwiazdowym, pochodzącym z motoroweru, o pojemności 1,2 litra. Ukryto go pod nazwą Type 12. Był to tak naprawdę pierwszy protoplasta Garbusa, który powstał kilka lat później. Projekt jednak nie wszedł do produkcji.

Kolejnym krokiem była współpraca z firmą NSU, która zaowocowała projektem o nazwie Type 32. Samochód korzystał z czeskiej technologii, wykradzionej przez niemieckich inżynierów z modelu Tatra V570. Szybko jednak okazało się, że współpraca zostanie zakończona fiaskiem. W roku 1933 Adolf Hitler spotkał się z Ferdynandem Porsche, aby omówić ideę stworzenia prawdziwego samochodu dla ludu. Według zaleceń szefa III Rzeszy auto miało pomieścić w sobie pięciu pasażerów, jego prędkość maksymalna miała mieścić się w granicach 100 km/h, a spalanie w 8,5l/100km. W dodatku auto powinno kosztować nie więcej jak tysiąc ówczesnych Marek. Dla niemieckiego konstruktora to spotkanie okazało się początkiem lukratywnego interesu.

W 1938 po kilku latach intensywnych prac i rygorystycznych testów ostatecznie zaakceptowano projekt o nazwie Type60. Do tej pory powstało prawdopodobnie dziewięć różnych modeli prototypowych i wśród nich został wybrany właśnie ten jeden. 26 maja 1938 roku w mieście Fallersleben, położonym w Dolnej Saksonii odbyły się uroczystości w związku z rozpoczęciem budowy przyszłej fabryki samochodu, który miał się nazywać KdF Wagen (Kraft durch Freude Wagen). Oficjalna produkcja pierwszego samochodu tej marki rozpoczęła się na początku lipca 1941 roku. Do 7 sierpnia 1944 roku, kiedy to zakończono produkcję, Niemcom udało się wyprodukować 630 egzemplarzy pojazdu. Auto powstawało zarówno w wersji cywilnej o nadwoziach kabrioletu, sedana oraz kabrio-limuzyny, jak i w odmianach przygotowanych na potrzeby wojska (amfibia, łazik terenowy). Pomimo tego, wyprodukowane samochody po wojnie były traktowane jak modele prototypowe, chociaż praktycznie nie różniły się od tych, które montowano po zakończeniu II Wojny Światowej.

Po okresie wojny Volkswagenem zainteresował się brytyjski rząd, który wykorzystał potencjał fabryki na motoryzacyjne potrzeby własnej armii. Dzięki finansowemu wsparciu Brytyjczyków w 1945 roku wyprodukowano 2.000 egzemplarzy pojazdów. Większość z nich została zmontowana z części, które pozostały w fabryce. Rok później jej moce przerobowe mocno wzrosły i fabryka była zdolna tworzyć 10.000 samochodów rocznie. To właśnie na przełomie tych lat nazwa marki została przemianowana na tą, którą znamy do dziś. Przy okazji zmieniona została również nazwa miasta. Dotychczasową zmieniono na Wolfsburg. Do roku 1949 produkcja w fabryce VW nieustannie rosła, a wraz z tym postępem pojawiły się pomysły na stworzenie nowego samochodu. W 1950 roku pojawił się model Transporter, który po wielu zmianach generacji i face-liftingach jest dostępny aż do dziś. Dzięki przystępnym cenom samochodów oraz odpowiedniej polityce koncernu, rozpoczęła się ekspansja na europejskie rynki. W międzyczasie produkcja modelu Beetle została wystartowana w Południowej Afryce. Tym samym zaczęła rosnąć potęga Volkswagena jako motoryzacyjnego giganta.

Kolejny przełom w gamie modelowej Volkswagena nastąpił w 1973 roku. Wtedy na rynku pojawił się po raz pierwszy Passat. Rok później, po osiągnięciu 12 milionów egzemplarzy zakończono produkcję Garbusów w Wolfsburgu. Odtąd był on produkowany w nowych fabrykach w Emden (do 1978 roku) oraz w Meksyku. W tej ostatniej całkowite zaprzestanie produkcji nastąpiło dopiero 20 lat później, ze względu na różniące się wymagania południowoamerykańskiej klienteli. Formalnym następcą popularnego Garbusa został Golf, który został przyjęty przez fanów marki z wielkim entuzjazmem. Idąc na fali niemiecki koncern pokazał dwa lata później nieco mniejszą odmianę Golfa - model Polo. Auto po przejściu kilku ewolucji jest produkowane do dzisiaj, tak samo jak Golf.

Jeśli chodzi o polskie akcenty w historii marki Volkswagen to warto z pewnością wspomnieć o powstaniu oficjalnego przedstawicielstwa w 1991 roku. Firma Kulczyk Tradex z siedzibą w Poznaniu przejęła rolę polskiego importera samochodów marki Volkswagen. Rok później powstała firma Volkswagen Poznań, która zajmowała się montażem, a w późniejszym czasie produkcją różnych modeli, takich jak Transporter (od 1994 roku). Obecnie jest tam montowany Transporter T5 oraz Caddy. W 1997 roku VW postanowił odświeżyć legendarnego Garbusa, wobec czego w meksykańskim zakładzie rozpoczęła się produkcja Volkswagena New Beetle. Auto osiągnęło spektakularny sukces jak protoplasta. Tym razem jednak tylko za oceanem. Przez kolejne lata niemiecki koncern zgodnie z panującymi trendami na rynkach, wprowadzał sukcesywnie modele z całkiem nowych i niszowych segmentów. Ostatnim ciekawym wydarzeniem w historii działalności firmy było wyprodukowanie modelu o numerze 33.333.333 w dniu 26 listopada 2001 roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volkswagen Arteon - znamy ceny
Volkswagen Arteon - znamy ceny
Na targach w Genewie poznaliśmy samochód, który zastąpi Volkswagena CC i Phaetona, a teraz producent ujawnił cennik dla klientów w Niemczech. Debiutujący Arteon będzie droższy od Passata.
Nowy Citroen C3 Nowy Citroen C3