1. Samochody
  2. Tata
  3. Historia marki

Tata Motors, największy indyjski koncern motoryzacyjny znany dziś na całym świecie przede wszystkim z wyprodukowania i wprowadzenia do sprzedaży najtańszego na świecie samochodu osobowego (Nano), to jeden z największych światowych producentów pojazdów użytkowych i autobusów.

Firma Tata Motors, będąca spółką-córką firmy Tata and Sons Group, założonej przez Jamsetji Tata, założona została w 1945 roku, jednak nie od razu zajmowała się produkcją pojazdów samochodowych. Pierwotnie firma wytwarzała bowiem lokomotywy. Przygoda z motoryzacją zaczęła się dziewięć lat później, kiedy to nawiązana została współpraca z firmą Daimler-Benz i w 1954 wyprodukowany został pierwszy pojazd dostawczy. Współpraca z niemieckim gigantem przetrwała do 1969 roku i w tym okresie Tata Motors zdobyła i ugruntowała pozycję silnego gracza w segmencie pojazdów użytkowych.

Na pierwszy samochód osobowy marki Tata trzeba było poczekać aż do 1991 roku i modelu Tata Sierra (niektóre źródła podają, iż pierwszym osobowym modelem był wyprodukowany w 1989 r. Tata Mobile, zaliczany jednak do segmentu LCV). W kolejnych latach na krajowym rynku zadebiutowały następne samochody osobowe Taty - Tata Estate (1992) na bazie modelu Mobile, kombivan Tata Sumo (1994) oraz w pierwszy indyjski SUV Tata Safari (1998). W tym samym roku na rynek wprowadzony został Tata Indica, pierwszy samochód osobowy własnej konstrukcji, który w ciągu dwóch lat stał się najlepiej sprzedającym się autem w swoim segmencie (B) i jednym z najbardziej popularnych modeli w Indiach.

Końcówka lat dziewięćdziesiątych i początek obecnego stulecia to m.in. takie modele jak Tata Sumo Deluxe, Tata Sierra Turbo, czy odnowiona wersja Indici oraz debiutujący w 2002 r. na wystawie w Genewie Tata Indigo, czyli wersja sedan oraz kombi bazująca na modelu Indica. Przez krótki okres, w latach 2003-2005 Indica była oferowana na rynku brytyjskim jako ROver City Rover. W 2007 roku Indica oraz Indigo przechodzą zmianę generacyjną.

Wraz z nowymi modelami, Tata Motors prowadzi politykę ekspansji na inne rynki oraz zawiązywania sojuszy bądź przejmowania innych firm. W 2004 roku Tata przejmuje wytwarzającą pojazdy użytkowe, drugą co do wielkości na rynku koreańskim, firmę Daewoo Commercial Vehicle Company i zawiązuje spółkę Tata Daewoo Commercial Vehicle Company. Dzięki temu przejęciu Tata zyskuje dostęp do nowych rynków i już w krótkim okresie czasu do produkcji trafiają nowe pojazdy. Obecnie ponad dwie trzecie ciężkich pojazdów ciężarowych eksportowanych z Korei jest produkcji Tata Daewoo. W 2005 Tata nabywa 21% akcji hiszpańskiej firmy Hispano Carrocera, znanej z produkcji autobusów i autokarów. W następnym roku zawiązana zostaje spółka joint venture z brazylijską firmą Marcopolo, która jest światowym liderem w produkcji nadwozi do autobusów. Również w 2006 r. Tata wchodzi na tajlandzki rynek i wytwarza tam pickupa o nazwie Xenon (premiera na wystawie w Bangkoku w 2008 r.).

W 2005 r. Tata Motors nawiązuje strategiczną współpracę z Fiatem, dzięki której liczy na uzyskanie dostępu do diesli Fiata. Wspólnie z Fiatem i należącym do niego Iveco prowadzona ma być kooperacja w ramach projektu "Global Pick-Up Program", który początkowo miał być przeprowadzony razem z Tata Daewoo. W ramach współpracy w sieci dealerskiej indyjskiego koncernu prowadzona jest sprzedaż aut włoskiej marki.

W 2005 roku Tata wprowadziła też pierwszą krajową miniciężarówkę o nazwie Ace, która bardzo szybko odniosła olbrzymi rynek w Indiach. W ciągu niecałego półrocza sprzedaż Taty w segmencie LCV wzrosła aż o 36,6 procent, a w ciągu zaledwie 4 lat produkcji przekroczona została już bariera 2 milionów sprzedanych egzemplarzy modelu. Tata Ace eksportowany był do kilku krajów, w tym i do Europy. Wersja z napędem elektrycznym Taty Ace sprzedawana była przez Chryslera.

Bardzo ważny z punktu widzenia firmy był 2008 rok. W styczniu tego roku Tata zaprezentowała najtańszy model na świecie, kosztujący zaledwie równowartość 2 tys. dolarów Nano. Co ważne, mimo niskiej ceny auto ma gwarantować minimum komfortu dla czwórki podróżujących. Choć były pewne problemy ze znalezieniem odpowiedniego miejsca na wybudowanie fabryki, w końcu udało się rozpocząć produkcję i w marcu 2009 roku Tata Nano zadebiutowała na krajowym rynku. Jest spora szansa, że do 2012 roku Nano pojawi się również i w Europie. W planach firmy jest także stworzenie elektrycznej wersji modelu Nano.

2008 rok był ważny również z innego powodu. 27 marca zostało osiągnięte porozumienie z Fordem w sprawie nabycia dwóch marek - Jaguara i Land Rovera - za kwotę dwóch miliarda dolarów, w tym także trzech fabryk oraz dwóch centrum stylistycznych na terenie Wlk. Brytanii. W pakiecie Tata nabył również prawa do nazw trzech innych marek - Daimler, Lanchester oraz Rover. Transakcja została ostatecznie sfinalizowana 2 czerwca 2008 roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Solaris wybuduje kolejny zakład
Solaris wybuduje kolejny zakład
Producent pojazdów komunikacji miejskiej z wielkopolskiego Bolechowa przygotowuje się do kolejnej inwestycji. Solaris Bus & Coach wybuduje piąty zakład produkcyjny. Spółka kupiła 8,3 ha w okolicach Środy Wielkopolskiej.