1. Samochody
  2. SsangYong
  3. Historia marki

Koreańska firma swoją przygodę z branżą motoryzacyjną rozpoczęła w 1954 roku, wówczas jeszcze pod całkowicie inną nazwą. Marka Ssangyong (co po koreańsku oznacza bliźniacze smoki) pojawiła się dopiero pod koniec lat osiemdziesiątych, gdy producenta specjalizującego się w samochodach terenowych przejęła Ssangyong Business Group.

Historia dzisiejszej marki Ssangyong, najstarszego koreańskiego producenta samochodów, swoje korzenie ma aż w trzech różnych firmach, w tym dwóch, które od lat piędziesiątych ubiegłego wieku zajmowały się produkcją pojazdów użytkowych.

Kluczowymi dla powstania marki samochodowej Ssangyong były lata 1954 i 1955. Wówczas to powstały dwie koreańskie firmy - Ha Dong-hwan Motor produkująca na początku swojej działalności pojazdy użytkowe (m.in. ciężarówki, wozy strażackie, betoniarki) i autobusy oraz Sinjin Automobiles, która rozpoczęła produkcję również od autobusów. Z kolei koncern Ssangyong powstał w 1939 roku, jako konglomerat Ssangyong Business Group, który prowadził działalność w różnych branżach - m.in. inansowej, paliwowej, wydawniczej oraz budowlanej. W 1986 roku koncern Ssangyong przejął firmę Dong-A - będącą następcą połączonych firm Ha Dong-hwan Motor i Sinjin Automobiles - i powstał Ssangyong Motor Group. Od tego też czasu marka Ssangyong pojawia się na produkowanych przez firmę samochodach.

Zanim jednak do tego doszło, w 1960 roku Sinjin Automobiles tworzy spółkę Sinjin Publica, która wkrótce zaczyna wytwarzać samochody osobowe na licencji Toyoty. To efekt prowadzonej polityki rządu koreańskiego, który dla ochrony nowo powstającego przemysłu motoryzacyjnego wprowadził przepisy, które zabraniały działalności zagranicznym koncernom w Korei, z wyjątkiem spółek joint venture z lokalnymi firmami. Współpraca z Toyotą przetrwała do początku lat siedemdziesiątych. W cięgu dziesięciu lat powstały m.in. takie modele jak Sinjin Crown (1963), Shinshuno (1963), Sinjin Corona (1966), Sinjin Truck (1966) oraz Sinjin Ace (1966).

W 1972 r. Sinjin nawiązuje współpracę z General Motors, czego efektem jest powstanie spółki General Motors Korea, która cztery lata później zostaje przemianowana na Saehan Motors. W 1982 r. zostaje ona nabyta przez Daewoo Group i rok później zmienia nazwę na Daewoo Motors.

Sinjin nie zaprzestaje współpracy z innymi producentami. W 1974 r. powstaje kolejna spółka, tym razem z American Motors - Sinjin Jeep Company. Pierwszy Jeep wyprodukowany przez Sinjin, na licencji American Motors, powstaje jednak już dwa lata wcześniej. W 1979 r. następuje zmiana nazwy na Sinjin Motor Company i staje się ona firmą w pełni koreańską.

1981 rok to zmiana nazwy Sinjin Automobiles na Geohwa Company. Dwa lata później powstaje pierwszy samodzielnie wyprodukowany samochód terenowy o nazwie Korando. Firma Sinjin rozwija się bardzo dobrze, mimo to w 1985 r. zostaje przejęta przez Dong-A Motor Co., jak od grudnia 1977 r. nazywa się Ha Dong-hwan Motor, specjalizującą się w pojazdach z napędem na cztery koła. Rok później nowo powstałą firmę przejmuje koncern Ssangyong.

Nie zmienia się jednak znacząco polityka prowadzona przez władze nowego koncernu. Ssangyong Motor Group w 1991 roku nawiązuje współpracę z Mercedesem.. Korzystając z licencji niemieckiej marki Ssangyong wytwarza silniki oraz skrzynie biegów. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych Ssangyong ma w swojej gamie cztery modele terenowe - Korando K4, nawiązujący do Jeepa CJ, Korando nowej generacji, Korando Family (1988) bazująca na Isuzu Trooperze oraz Muso. Wszystkie posiadały silniki Mercedesa.

Kryzys gospodarczy drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych na kontynencie azjatyckim spowodował, że Ssangyong wpadł w tarapaty finansowe. Ratunkiem miało być przejęcie koncernu przez Daewoo, które wówczas ściśle już współpracowało z GM i rozpoczęło ekspansję na rynki globalne. W 1998 Daewoo przejęło Ssangyonga i przez pewien czas auta są sprzedawane pod zmienioną marką, ale już w następnym roku samo popadło w kłopoty finansowe. Dlatego też w 2000 roku pozbyło się udziałów w Ssangyong Motor Co. Mimo iż początek trzeciego tysiąclecia Ssangyong może uznać za udany, a może to właśnie dzięki temu, w 2004 roku 49% akcji tego koreańskiego koncernu zostaje nabytych przez Shanghai Automotive Industry Corporation, największego chińskiego producenta motoryzacyjnego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Elektryczna Kia Niro EV w 2018 roku w Polsce
Elektryczna Kia Niro EV w 2018 roku w Polsce
Kia zapowiedziała właśnie, że w pełni elektryczna Kia Niro EV pojawi się w polskiej ofercie marki jeszcze w czwartym kwartale 2018 roku. Auto ma mieć 450 kilometrów zasięgu.