1. Samochody
  2. Renault
  3. Historia marki

Początek historii marki Renault, podobnie jak w przypadku większości ówcześnie zakładanych firm, związany był ściśle z jej założycielem. Louis Renault (1877-1944) już od najmłodszych lat wykazywał dużą smykałkę do wszelkich spraw związanych z mechaniką, elektrycznością i silnikami.

W wieku 21 lat tworzy swój pierwszy pojazd, który skonstruował w warsztacie, na który przerobiona została szopa w jednej z posiadłości należących do rodziny.

Już w następnym roku, 30 marca 1899 r., razem ze swoimi starszymi braćmi Marcelem i Fernandem, zakłada firmę Renault Freres (Bracia Renault) z siedzibą w Billancourt i kapitałem w wysokości 60 tys. franków. Za sprawy techniczne, czyli projektowanie oraz konstruowanie aut, odpowiedzialni byli Marcel i Louis. Pierwszy pojazd firmy, Typ A, był dwumiejscowy, z jednocylindrowym silnikiem De Dion Boutn o pojemności 270 cm3 i mocy 1,75 KM chłodzonym wpierw powietrzem, a po zastąpieniu go silnikiem dwucylindrowym (3,5 KM) – wodą. Auto to miało skrzynię biegów (pomysł Louisa) z przesuwnymi kołami zębatymi oraz wałem napędowym przenoszącym moc silnika umieszczonego z przodu na tylne koła. W pierwszym roku działalności firma prezentuje dwa swoje modele na wystawie w Paryżu. Obok Typ A był również Typ B, z silnikiem o poj. 450 cm3. Produkcja wynosi 76 pojazdów, a w fabryce pracuje 110 osób. Dopiero w 1902 r. firma konstruuje własny silnik, oczywiście pomysłu Louisa Renault, 4-cylindrowy, o pojemności 3750 cm3 i mocy 25 KM.

W 1903 r. ginie tragicznie podczas wyścigu Paryż-Madryt Marcel Renault, a w 1909 r. umiera Fernand. Wówczas Louis zmienia nazwę firmy na Les Automobiles Renault. W fabryce wprowadza nowe metody produkcji, zaczerpnięte z zakładów Forda, tak aby modele Renault były również konkurencyjne cenowo. Powstają także takie modele jak 20 CV, 30 CV oraz sześciocylindrowy Double Phaeton.

W czasie I wojny światowej Renault, który zatrudnia w tym czasie ponad 4 tysiące pracowników, produkuje na potrzeby wojsk Ententy. Z zakładów wyjeżdżają ciężarówki, ciągniki do armat, silniki lotnicze oraz czołgi, w tym rewolucyjny, lekki FT-17, po raz pierwszy na świecie z obrotową wieżyczką, ważący zaledwie 7 ton, osiągający prędkość 8 km/h. Po wojnie większość armii miała w swoich szeregach czołg Renault FT-17.

Po zakończeniu działań wojennych, obok aut osobowych – 10 CV (pierwszy model z kierownicą po lewej stronie), 6 CV, przedsiębiorstwo wytwarza też lekkie ciężarówki oraz traktory. W 1922 r. kolejny raz zostaje zmieniona nazwa, tym razem na Societe Anonyme de Usines Renault. Do końca lat trzydziestych firma rozwija się bardzo dobrze, w swojej gamie ma coraz więcej modeli. Do najciekawszych należą: Primaquatre 11 CV (26 r.), Vivastelle (26 r.), sześciocylindrowy Monasix (27 r.), luksusowe Monastelle i Reinastella (29 r.) oraz w 1934 r. roadster Vivasport z silnikiem o poj. 3 litrów i wzorowany na amerykańskich autach Celtaquatre. Jednocześnie samochody Renault święcą triumfy w różnych rajdach, w tym w rajdzie Monte Carlo (1925 i 1935). Jeszcze przed wybuchem wojny triumfy święci model Juvaquatre (1,0 l, 25 KM), pierwszy w historii firmy samochód o samonośnym nadwoziu, aerodynamicznej sylwetce z niezależnie zawieszonymi przednimi kołami.

Podczas niemieckiej okupacji fabryki Renault muszą produkować czołgi dla armii hitlerowskiej. W 1944 r. zniszczona zostaje doszczętnie fabryka w Billencourt oraz umiera Louis Renault. Po wojnie firma zostaje przejęta przez państwo, m.in. za kolaborowanie z Niemcami. Pierwszym autem powojennym jest 4 CV, którego prototyp jeszcze w 1942 r. opracował Louis Renault. Niska cena tego auta, z zamontowanym z tyłu silnikiem o pojemności 747 cm3 i trzybiegową skrzynią biegów, sprawia, iż jest ono niezwykle popularne (ponad 1 milion wyprodukowanych egzemplarzy do 1961 r.). zastępuje je jeden z najdłużej produkowanych modeli firmy – Renault 4 (1961 - 1989). To pierwszy samochód koncernu Renault z przednim napędem, dostępny także w wersjach pick-up, furgon, limuzyna i cabrio. Razem z Renault 6, który był nowszą wersją „czwórki”, zostało wyprodukowanych ponad 8 milionów egzemplarzy tego auta.

Jednocześnie wciąż rozwija się produkcja samochód ciężarowych. W 1963 r. oddział firmy zajmujący się ich wytwarzaniem – Saviem, nawiązuje współpracę przy tworzeniu silników z niemiecką marką MAN. W 1975 r. wchłonięty zostaje inny producent ciężarówek – Berliet. Od 1980 nazwa Berliet znika już całkowicie i rozpoczyna się produkcja dostawczych modeli Trafic i Master.

Zaprezentowany w 1965 r. na targach w Genewie Renault 16, prekursor dzisiejszych modeli rodzinnych, jako pierwszy samochód Renault zdobył tytuł Samochodu Roku (Car of the Year 1966). Był to też pierwszy samochód na świecie z karoserią typu hatchback. Kolejnymi modelami firmy były Renault 6 (68 r.), większy od 4 a mniejszy od 16, Renault 12 (69 r.) (w Rumunii na jego licencji wytwarzana była Dacia, a w Brazylii Corcel), Renault 15, 17 oraz Alpine (71 r.) W międzyczasie, od 1970 r., wszystkie samochody marki Renault mają w wyposażeniu standardowym pasy bezpieczeństwa.

Kolejnym hitem firmy okazał się, wytwarzany od 1972 r., Renault 5. 3-drzwiowy, 4-miejscowy, wygodny, oszczędny, po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika zwiększała się z 215 do 900 l. W późniejszym czasie pojawiły się też wersje towarowe Express, pięciodrzwiowe Renault 5 oraz Renault 5 Turbo. W latach osiemdziesiątych pojawiają się kolejno średniej wielkości Renault 9 (81 r., zdobywca tytułu COTY) i 11 (83 r.), terenowy Rodeo, superlimuzyna 25 (84 r.) i pierwszy w Europie jednobryłowy van Espace (84 r.). Ostatnim ważnym debiutem, którego nie ma już obecnie w gamie firmy, był Renault 19, cieszący się bardzo dużą popularnością w całej Europie. Kolejne modele to pierwsze generacje znanych dziś modeli: zdobywca tytułu Samochodu Roku - Clio (90 r., Clio II – 98 r.), Laguna (94 r.), Megane (95 r.) i Scenic (96 r., kolejny model z tytułem COTY).

Obecnie Renault to jedna z najlepiej sprzedających się marek samochodowych w Europie, choć jej modele są dostępne na ponad 100 rynkach. Jednak koncern Renault to nie tylko jedynie francuska marka. Od lat siedemdziesiątych prowadzona jest ścisła współpraca z rumuńską Dacią. W 1999 r. Renault nabywa 51% udziałów Dacii, a w 2004 r. nabywa kolejne i w sumie ma ich 99,3%. W marcu tego samego roku podpisane zostaje porozumienie Renault-Nissan. Renault nabywa 36,8% udziałów japońskiej firmy za 5 mld euro. W 2002 zwiększa udział do 44,4%, a z kolei Nissan staje się posiadaczem wpierw 13,5%, które zostają wkrótce zwiększone do 15% udziałów w firmie Renault. W 2000 r. powstaje na rynku południowokoreańskim spółka Renault Samsung Motors, w której Renault posiada 70% akcji, a koncern Samsung 30%. W ten sposób Renault staje się pierwszym europejskim producentem, który projektuje i wytwarza samochody (SM3, SM5 i SM7) w Korei Południowej.

Obecnie grupa Renault-Nissan (wraz z markami Dacia i Samsung) jest czwartym na świecie pod względem rocznej produkcji i sprzedaży konglomeratem motoryzacyjnym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Octavia III 2017 - zachowaj twarz
Skoda Octavia III 2017 - zachowaj twarz
Odświeżona Skoda Octavia Scout ma teraz większy prześwit i lepszą przyczepność. Wybraliśmy się nią poza asfaltowe drogi.
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Maluch Toma Hanksa jest już gotowy
Maluch Toma Hanksa jest już gotowy
Oto najsłynniejszy Fiat 126p w Polsce. Samochód, który już za kilkanaście tygodni wyruszy w długą drogę do Stanów Zjednoczonych przeszedł kilka operacji upiększających przez studio Carlex Design. Maluch dla Toma Hanksa prezentuje się bardzo wyjątkowo.
Gotowy na podróż? Rozwiąż quiz Gotowy na podróż? Rozwiąż quiz