1. Samochody
  2. Renault
  3. Historia marki

Początek historii marki Renault, podobnie jak w przypadku większości ówcześnie zakładanych firm, związany był ściśle z jej założycielem. Louis Renault (1877-1944) już od najmłodszych lat wykazywał dużą smykałkę do wszelkich spraw związanych z mechaniką, elektrycznością i silnikami.

W wieku 21 lat tworzy swój pierwszy pojazd, który skonstruował w warsztacie, na który przerobiona została szopa w jednej z posiadłości należących do rodziny.

Już w następnym roku, 30 marca 1899 r., razem ze swoimi starszymi braćmi Marcelem i Fernandem, zakłada firmę Renault Freres (Bracia Renault) z siedzibą w Billancourt i kapitałem w wysokości 60 tys. franków. Za sprawy techniczne, czyli projektowanie oraz konstruowanie aut, odpowiedzialni byli Marcel i Louis. Pierwszy pojazd firmy, Typ A, był dwumiejscowy, z jednocylindrowym silnikiem De Dion Boutn o pojemności 270 cm3 i mocy 1,75 KM chłodzonym wpierw powietrzem, a po zastąpieniu go silnikiem dwucylindrowym (3,5 KM) – wodą. Auto to miało skrzynię biegów (pomysł Louisa) z przesuwnymi kołami zębatymi oraz wałem napędowym przenoszącym moc silnika umieszczonego z przodu na tylne koła. W pierwszym roku działalności firma prezentuje dwa swoje modele na wystawie w Paryżu. Obok Typ A był również Typ B, z silnikiem o poj. 450 cm3. Produkcja wynosi 76 pojazdów, a w fabryce pracuje 110 osób. Dopiero w 1902 r. firma konstruuje własny silnik, oczywiście pomysłu Louisa Renault, 4-cylindrowy, o pojemności 3750 cm3 i mocy 25 KM.

W 1903 r. ginie tragicznie podczas wyścigu Paryż-Madryt Marcel Renault, a w 1909 r. umiera Fernand. Wówczas Louis zmienia nazwę firmy na Les Automobiles Renault. W fabryce wprowadza nowe metody produkcji, zaczerpnięte z zakładów Forda, tak aby modele Renault były również konkurencyjne cenowo. Powstają także takie modele jak 20 CV, 30 CV oraz sześciocylindrowy Double Phaeton.

W czasie I wojny światowej Renault, który zatrudnia w tym czasie ponad 4 tysiące pracowników, produkuje na potrzeby wojsk Ententy. Z zakładów wyjeżdżają ciężarówki, ciągniki do armat, silniki lotnicze oraz czołgi, w tym rewolucyjny, lekki FT-17, po raz pierwszy na świecie z obrotową wieżyczką, ważący zaledwie 7 ton, osiągający prędkość 8 km/h. Po wojnie większość armii miała w swoich szeregach czołg Renault FT-17.

Po zakończeniu działań wojennych, obok aut osobowych – 10 CV (pierwszy model z kierownicą po lewej stronie), 6 CV, przedsiębiorstwo wytwarza też lekkie ciężarówki oraz traktory. W 1922 r. kolejny raz zostaje zmieniona nazwa, tym razem na Societe Anonyme de Usines Renault. Do końca lat trzydziestych firma rozwija się bardzo dobrze, w swojej gamie ma coraz więcej modeli. Do najciekawszych należą: Primaquatre 11 CV (26 r.), Vivastelle (26 r.), sześciocylindrowy Monasix (27 r.), luksusowe Monastelle i Reinastella (29 r.) oraz w 1934 r. roadster Vivasport z silnikiem o poj. 3 litrów i wzorowany na amerykańskich autach Celtaquatre. Jednocześnie samochody Renault święcą triumfy w różnych rajdach, w tym w rajdzie Monte Carlo (1925 i 1935). Jeszcze przed wybuchem wojny triumfy święci model Juvaquatre (1,0 l, 25 KM), pierwszy w historii firmy samochód o samonośnym nadwoziu, aerodynamicznej sylwetce z niezależnie zawieszonymi przednimi kołami.

Podczas niemieckiej okupacji fabryki Renault muszą produkować czołgi dla armii hitlerowskiej. W 1944 r. zniszczona zostaje doszczętnie fabryka w Billencourt oraz umiera Louis Renault. Po wojnie firma zostaje przejęta przez państwo, m.in. za kolaborowanie z Niemcami. Pierwszym autem powojennym jest 4 CV, którego prototyp jeszcze w 1942 r. opracował Louis Renault. Niska cena tego auta, z zamontowanym z tyłu silnikiem o pojemności 747 cm3 i trzybiegową skrzynią biegów, sprawia, iż jest ono niezwykle popularne (ponad 1 milion wyprodukowanych egzemplarzy do 1961 r.). zastępuje je jeden z najdłużej produkowanych modeli firmy – Renault 4 (1961 - 1989). To pierwszy samochód koncernu Renault z przednim napędem, dostępny także w wersjach pick-up, furgon, limuzyna i cabrio. Razem z Renault 6, który był nowszą wersją „czwórki”, zostało wyprodukowanych ponad 8 milionów egzemplarzy tego auta.

Jednocześnie wciąż rozwija się produkcja samochód ciężarowych. W 1963 r. oddział firmy zajmujący się ich wytwarzaniem – Saviem, nawiązuje współpracę przy tworzeniu silników z niemiecką marką MAN. W 1975 r. wchłonięty zostaje inny producent ciężarówek – Berliet. Od 1980 nazwa Berliet znika już całkowicie i rozpoczyna się produkcja dostawczych modeli Trafic i Master.

Zaprezentowany w 1965 r. na targach w Genewie Renault 16, prekursor dzisiejszych modeli rodzinnych, jako pierwszy samochód Renault zdobył tytuł Samochodu Roku (Car of the Year 1966). Był to też pierwszy samochód na świecie z karoserią typu hatchback. Kolejnymi modelami firmy były Renault 6 (68 r.), większy od 4 a mniejszy od 16, Renault 12 (69 r.) (w Rumunii na jego licencji wytwarzana była Dacia, a w Brazylii Corcel), Renault 15, 17 oraz Alpine (71 r.) W międzyczasie, od 1970 r., wszystkie samochody marki Renault mają w wyposażeniu standardowym pasy bezpieczeństwa.

Kolejnym hitem firmy okazał się, wytwarzany od 1972 r., Renault 5. 3-drzwiowy, 4-miejscowy, wygodny, oszczędny, po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika zwiększała się z 215 do 900 l. W późniejszym czasie pojawiły się też wersje towarowe Express, pięciodrzwiowe Renault 5 oraz Renault 5 Turbo. W latach osiemdziesiątych pojawiają się kolejno średniej wielkości Renault 9 (81 r., zdobywca tytułu COTY) i 11 (83 r.), terenowy Rodeo, superlimuzyna 25 (84 r.) i pierwszy w Europie jednobryłowy van Espace (84 r.). Ostatnim ważnym debiutem, którego nie ma już obecnie w gamie firmy, był Renault 19, cieszący się bardzo dużą popularnością w całej Europie. Kolejne modele to pierwsze generacje znanych dziś modeli: zdobywca tytułu Samochodu Roku - Clio (90 r., Clio II – 98 r.), Laguna (94 r.), Megane (95 r.) i Scenic (96 r., kolejny model z tytułem COTY).

Obecnie Renault to jedna z najlepiej sprzedających się marek samochodowych w Europie, choć jej modele są dostępne na ponad 100 rynkach. Jednak koncern Renault to nie tylko jedynie francuska marka. Od lat siedemdziesiątych prowadzona jest ścisła współpraca z rumuńską Dacią. W 1999 r. Renault nabywa 51% udziałów Dacii, a w 2004 r. nabywa kolejne i w sumie ma ich 99,3%. W marcu tego samego roku podpisane zostaje porozumienie Renault-Nissan. Renault nabywa 36,8% udziałów japońskiej firmy za 5 mld euro. W 2002 zwiększa udział do 44,4%, a z kolei Nissan staje się posiadaczem wpierw 13,5%, które zostają wkrótce zwiększone do 15% udziałów w firmie Renault. W 2000 r. powstaje na rynku południowokoreańskim spółka Renault Samsung Motors, w której Renault posiada 70% akcji, a koncern Samsung 30%. W ten sposób Renault staje się pierwszym europejskim producentem, który projektuje i wytwarza samochody (SM3, SM5 i SM7) w Korei Południowej.

Obecnie grupa Renault-Nissan (wraz z markami Dacia i Samsung) jest czwartym na świecie pod względem rocznej produkcji i sprzedaży konglomeratem motoryzacyjnym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Polska importerem roku
Skoda Polska importerem roku
Skoda Polska po raz pierwszy w historii zdobyła prestiżowy tytuł „Importer of the Year" za rok 2016. To najważniejsze wyróżnienie, jakie marka mogła otrzymać z rąk czeskiego producenta samochodów.
Nowy Citroen C3 Nowy Citroen C3