1. Samochody
  2. Porsche
  3. Historia marki

Marka słynąca z produkcji samochodów sportowych i zwycięstw w wielu wyścigach samochodowych istnieje na rynku od 1931 roku, kiedy to powołał ją do życie Ferdynand Porsche. Pierwsze auto marki Porsche opuściło fabrykę dopiero jednak w 1948 roku. Był to Porsche Typ 356.

Wbrew powszechnym opiniom to nie japońskie marki były pierwszymi konstruktorami samochodów elektrycznych, napędu na cztery koła czy też… silników hybrydowych. Te innowacje wprowadziła do motoryzacji niemiecka marka Porsche. I to ponad sto lat temu!

Niemiecka firma Porsche (dokładna nazwa to Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG) została założona w kwietniu 1925 roku przez Ferdynanda Porsche. Niemiecki inżynier swoje motoryzacyjne doświadczenie zdobył jednak już wcześniej konstruując jako szef działu technicznego na początku XX w. sportowe samochody dla innej niemieckiej marki Daimler. To właśnie jego dziełem był m.in. wyścigowy Mercedes Compressor Sports, który w 1923 roku zwyciężył w prestiżowym wówczas wyścigu Targa Florio. Wielkie dzieła konstrukcyjne Ferdynand Porsche miał na swoim koncie jednak już dużo wcześniej. Za nim podjął pracę w Daimlerze w 1900 roku zaprezentował na Światowych Targach w Paryżu prototyp Lohner-Porsche, który był pierwszym pojazdem elektrycznym. W tym samym roku rozwinął tą technologię czego efektem był nowatorski silnik benzynowo-elektryczny i pojazd wyścigowy napędzany na cztery koła! Wszystkie te konstrukcje skupiły na niemieckim inżynierze uwagę całego świata.
W latach 30-tych i w pierwszej połowie lat 40-tych Porsche był współautorem wielu sportowych modeli różnych firm. Choć od roku 1947 przedsiębiorstwem zaczął zarządzać syn Ferdynanda Porsche, Ferry, to ojciec nadal był odpowiedzialny za rozwój produktów. Swój pierwszy w pełni seryjny pojazd marka zaprezentowała w 1948 roku. Model otrzymał nazwę numeryczną 356. W czerwcu samochód otrzymał homologację, a dwa miesiące później ten roadster z silnikiem umieszczonym po środku zwyciężył w wyścigu po ulicach Inssbrucku. Porsche 356 w konstrukcji wykorzystywało wiele podzespołów z VW Kaefer, w Polsce znanego pod pseudonimem Garbus – ten sam 4-cylindrowy silnik oraz elementy zawieszenia.

W 1950 roku rozbudowane zostały zakłady w matczynej siedzibie firmy, w miejscowości Zuffenhausen. Do masowej produkcji trafił wspomniany model 356. Rok później niemiecka firma miała powody do wielkiego zadowolenia i wielkiego smutku. Podrasowana odmiana 356 SL zdobyła w swojej klasie pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, zaś w wieku 75 lat zmarł założyciel marki, Ferdynand Porsche. Firma kontynuowała z sukcesami filozofię wdrożoną przez pierwszego szefa produkując nowatorskie pod względem technologicznym sportowe samochody. Jednym z nich był debiutujący w 1953 r. Porsche 550 Spyder, który napędzany był ekstremalnie mocnym jak na tamte czasy czterocylindrowym silnikiem. Samochód odniósł również wiele sukcesów w międzynarodowych wyścigach. Trzy lata później z głównej fabryki Porsche wyjechał 10 000 egzemplarz 356-tki, dokładnie 25 rocznicę założenia marki.

Dekadę lat 60-tych Porsche postanowiło wykorzystać angażując się w wyścigach Formuły 2 i Formuły 1. Efektem było opracowanie modelu 804, który triumfował w Grand Prix Francji, zaliczanym do serialu F1. Jednak, jak okazało się kilka lat później, najwięcej splendoru przyniósł marce model Porsche 911, którego pierwsza generacja pojawiła się w 1964 r. – początkowo auto oznaczane było symbolem 901. Auto napędzane było już 6-cylindrowym motorem własnej konstrukcji umieszczonym na tylnej osi. W tym samym roku na drogi wyjechał jeszcze jeden model, Porsche 904 Carrera GTS, który zdobył wiele pochwał za porywającą stylistykę i znakomite osiągi. W 1965 r. opracowano pierwszy „bezpieczny kabriolet” 911 Targa. Kolejne lata to pasmo sukcesów w sportach motorowych – m.in. zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Daytona i wyścigu na 1000 kilometrów (model 907-8), zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo (911T).

Początek lat 70-tych Porsche wykorzystało na rozwój silników, zarówno 6- jak i 8-cylindrowych. Wygrało również wyścig Le Mans w klasyfikacji ogólnej. W roku 1972 r. zadebiutowała mocna odmiana 911 Carrera RS. Dwa lata później debiutowała kolejna wersja 911 z doładowaniem turbo i regulatorem ciśnienia. W 1975 r. zaprezentowane zostało małe 924 w układzie transaxle i z galwanicznym nadwoziem stalowym. Potem przyszła kolej na serię 928, luksusowe auto z silnikiem V8.

Kolejna dekada podporządkowana była ponownie debiutom nowych wersji modelu 911. W 1988 r. na drogi wyjechał zupełnie nowe 911 Carrera 4. Rok później wmontowano do samochodu pierwszą skrzynię automatyczną Tiptronic dostępną we wszystkich wersjach nadwoziowych Coupe, Cabriolet i Targa. W 1984 r. seria GTX triumfowała w Rajdzie Paryż-Dakar. Jak się okazało było to jedyne zwycięstwo marki w tym pustynnym klasyku.

W 1991 r. do aut Porsche seryjnie zaczęto montować poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Dwa lata po tym wydarzeniu zadebiutował na salonie samochodowych w Detroit model Porsche Boxster, zaś we Frankfurcie całkowicie odmienione 911 Carrera. W 1995 roku do limitowanej acz seryjnej produkcji został wprowadzony ultra sportowy model 911 GT2. Dwa lata później Porsche przedstawiło w 911 pierwszy 6-cylindrowy silnik, chłodzony cieczą, umieszczony horyzontalnie. Pod koniec stulecia rozpoczęły się prace nad terenowym Cayenne.

Trzecie milenium rozpoczęło Porsche od mocnego uderzenia, ujawniając światu jeden z najszybszych modeli w historii marki, Carrera GT. Auto o ultra-lekkim nadwoziu z karbonu, silnikiem V10 NA. W tym samym roku zawitała seryjna wersja Porsche Cayenne, dzielącego wiele rozwiązań z Volkswagenem Touaregiem. W 2002 r. model GT2 wyposażony w ceramiczne hamulce tarczowe. Dwa lata później dokonano odsłony kolejnej już generacji 911 i 911 S, a w 2005 r. na rynek trafił Cayman S. W 2009 roku koncern ma wprowadzić na rynek model Panamera, czterodrzwiowe coupe będące jedynym do tej pory tego typu samochodem w ofercie Porsche. Nie wiadomo jednak, czy będzie to raczej sportowy samochód czy limuzyna.

Choć auta marki Porsche w Polsce dostępne są od kilkunastu lat za sprawą ścisłych powiązań z importerem aut koncernu Volkswagen, to oficjalna filia Porsche została otwarta dopiero w 2006. Jedyne w całym kraju Centrum Porsche znajduje się w Warszawie. Kondycja finansowa marki Porsche jest w obecnych czasach bardzo mocna. Należy do grona nielicznych, niezależnych producentów nie związanych z żadnym wielkim konglomeratem. Często występuje w roli kupującego, tak jak chociażby w 2008 roku wykupując pokaźny pakiet akcji koncernu VW.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nissan Leaf potwierdza niezawodność
Nissan Leaf potwierdza niezawodność
Samochody elektryczne to wciąż nowość, o której eksploatację i jej koszty obawiają się potencjalni nabywcy. Nissan postanowił zmierzyć się z tymi obawami, biorąc swoje auta na ekstremalne wyprawy.