1. Samochody
  2. Peugeot
  3. Historia marki

O początkach firmy Peugeot można mówić już na początku XIX w. W 1810 r. bracia Jean-Pierre Peugeot i Jean-Frederic Peugeot przekształcili rodzinny młyn (istniejący od XVIII w.) w odlewnię stali. Powstała w 1812 r. firma Peugeot Freres (Bracia Peugeot) produkowała m.in. piły taśmowe. Stopniowo rozszerzano gamę produktową o narzędzia i urządzenia domowe jak młynki do kawy, maszyny do szycia, noże, a nawet szkielety do gorsetów.

W 1850 r. po raz pierwszy pojawiło się logo firmy z lwem (w innej jeszcze niż obecnie formie), które oficjalnie wraz z marką zostało zarejestrowane osiem lat później.
W 1885 r. Armand Peugeot (wnuk Jean-Pierre Peugeota) otworzył w Beaulieu fabrykę wytwarzającą rowery i w ciągu kilkunastu lat firma stała się renomowanym producentem dwukołowców. Wtedy to bracia stryjeczni Armand i Eugene budują pierwszy samochód. Zaprezentowany na wystawie światowej w Paryżu w 1889 r. jest pojazdem trójkołowym, do którego napędu wykorzystano silnik parowy stworzony przez Leona Serpoletta. Z tego powodu, iż był on (silnik) ciężki, wkrótce rozpoczęto prace nad pojazdem z silnikiem spalinowym. W 1891 r. pojawił się pierwszy taki samochód, Type 3, do którego silnik na licencji Daimlera wytwarzała firma Panhard – Levassor. W ciągu ośmiu lat Peugeot sprzedał łącznie 300 takich aut z dwucylindrowym silnikiem umieszczonym z tyłu, o pojemności 55cm3 i maksymalnej prędkości 18 km/h.
1896 r. to rozłam wewnątrz firmy. Ponieważ Armand chce zająć się wyłącznie produkcją samochodów, założył własną firmę Societe des Automobiles Peugeot. Eugene zarządza zaś firmą rodzinną Peugeot Freres, wciąż wytwarzającą narzędzia domowe i rowery. Firma należąca do Armand wypuszcza kolejne modele, już z własnymi silnikami o pojemnościach dochodzących do 11 litrów i mocy do 60 KM. Jednocześnie wprowadzane zostają ulepszenia, np. pneumatyczne opony czy składana przednia szyba. Pierwszym hitem jest mały i niedrogi Baby (Type 69), który zaprojektowany został zgodnie ze wskazówkami Peugeota przez firmę należącą do Ettore Bugattiego. Do wybuchu I wojny światowej fabrykę Peugeota opuszcza blisko 3 tysiące sztuk tego modelu.
W tym czasie istnieje już jedna firma Peugeot. Od 1905 r. Peugeot Freres wytwarza m.in. lekkie furgonetki Lion Peugeot, a w 1910 r. obie firmy łączą się tworząc spółkę akcyjną Societe des Automobiles et Cycles Peugeot. Nowa spółka zmodernizowała w 1911 r. produkcję aut osobowych, a rok później także ciężarowych. Tuż przed wybuchem wojny, w trzech fabrykach należących do firmy zatrudnionych jest 2.500 osób, roczna produkcja wynosi prawie 10 tys. egzemplarzy samochodów osobowych (50% udział na rynku francuskim) oraz 80 tys. rowerów.
Okres wojenny to oczywiście produkcja na rzecz wojska. Z fabryk wyjeżdżają motocykle, rowery, samochody oraz ciężarówki, wszystkie dla francuskiej armii. Produkcja obejmuje również silniki do czołgów oraz samolotów, a także bomby i naboje. W 1915 r. umiera Armand Peugeot, a jego następcą zostaje Robert Peugeot. Po wojnie Peugeot buduje nową fabrykę w Sochaux (1919 r.) oraz pierwszy model Type 163, który wzorowany był na modelu Baby. Jednak w latach dwudziestych największym powodzeniem cieszył model 4CV Quadrilette, którego sprzedaż do 1930 r. przekroczyła 60 tys. sztuk.
Od 1929 r. Peugeot przyjmuje jednolite, trzycyfrowe, z zerem pośrodku, nazewnictwo swoich modeli osobowych, które przetrwało do dziś. Pierwszym takim samochodem był mały i tani model 201, który jednocześnie był pierwszym samochodem z niezależnym zawieszeniem przednich kół. Następne są w 1933 r. kolejno 301 (1,5, 34 KM) i 401 (1,7, 44 KM), a w 1934 r. 601 (6-cylindrowy, 2,1, 60 KM). Jeszcze przed wojną wychodzi seria „02”, która ma bardziej aerodynamiczne kształty. Kolejno są to modele 402 (35 r.), 302 (36 r.) i 202 (37 r.) pojawiły się też pierwsze odmiany tych modeli w wersjach cabrio, coupe czy sportowej.
W czasie II wojny światowej doszczętnie zniszczone zostały zakłady w Sochaux (43 r.), jednak do tego czasu fabryka produkowała także i samochody. Zakłady zostały przejęte przez Ferdinanda Porsche, a jednym z ciekawszych aut był elektryczny VLV. Pierwszym powojennym modelem była lekko zmodernizowana dwieściedwójka (45 r.) z hydraulicznymi hamulcami.
W 1948 r. na wystawie motoryzacyjnej w Paryżu debiutuje modelem 203 trzecia już seria aut marki Peugeot. Jest to pierwsze auto zaprojektowane i wybudowane po uruchomieniu produkcji po wojnie. Kolejne modele, w tym i nowa czwarta seria (404 zadebiutował w 1960 r.), tworzone były przy współudziale włoskiej Pininfariny, przez co stylistycznie zbliżone były do Fiatów. Sukces następnych lat to mały model 204, który bardzo dobrze się sprzedawał i w ciągu 12 lat auto to znalazło ponad 1,6 mln nabywców. Był to pierwszy samochód firmy z napędem na przednie koła, z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. Do napędu posłużyła 1,3-litrowa jednostka o mocy 58 KM, która rozwijała maksymalną prędkość 140 km/h. Następnie pojawiają się modele 304 (1,3, 70 KM), zastępujący 404 model 504 (2,0, 75 KM) oraz w 1972 r. malutki 104 (1,0 l, 50 KM).
Lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte to próba nawiązania bliskiej współpracy z innymi francuskimi producentami, w celu zwiększenia konkurencyjności oraz ograniczenia kosztów. Od 1963 r. prowadzone są rozmowy z Citroenem, podpisano nawet wstępne umowy, jednak do ostatecznego połączenia sił nie doszło. Wówczas Peugeot skierował się w stronę Renault i w 1966 r. zawarte zostaje porozumienie o współpracy. Od 1972 r. produkowane są, wspólnie jeszcze z Volvo, silniki. Jednak od 1974 r. koncern Peugeot negocjuje przejęcie Citroena, który stał się własnością Michelin. W 1976 r. dochodzi do sfinalizowania rozmów – Peugeot przejmuje 90% udziałów Citroena znajdujących się w rękach Michelin, w zamian za 10% udziałów w firmie Peugeot – i w ten sposób grupa PSA Peugeot Citroen. Każda z marek zachowała swoją nazwę, sieć sprzedaży oraz charakter. Wspólnie prowadzone są prace nad nowymi rozwiązaniami, technologiami i projektami nowych aut.
Piąta seria trafia na rynek w 1979 r., kiedy to model 505 zastępuje 504. sukces rynkowy odniósł właściwie każdy model tej generacji – 205 (83 r.), 405 (87 r.) i 605 (89 r.). ciekawym modelem był model 309, który powstał na bazie 205 i którego sprzedaż osiągnęła 800 tys. sztuk w ciągu 3 lat. Następna seria, której sporo jeszcze przedstawicieli możemy zobaczyć na naszych drogach, pojawiła się w 1991 r. modelem 106. Bardzo duże znaczenie dla obecnie produkowanych samochodów ma model 206 (98 r.), którego stylizacja nadwozia jest widoczna we wszystkich następujących po nim modelach. Ostatnia, jak do tej pory siódma seria pojawiła się w 2000 r., kiedy zadebiutował topowy model marki – 607. W zostaje naruszona trzycyfrowe nazewnictwo samochodów Peugeot przez model 1007 z przesuwanymi bocznymi drzwiami.
W Polsce oficjalnie Peugeot pojawił się na przełomie lat 1992/1993, kiedy to utworzone zostaje przedstawicielstwo Peugeot Polska. Jednak pierwsze ślady tej francuskiej marki na naszych ziemiach sięgają jeszcze końca XIX w., kiedy to Stanisław Grodzki dokonał dwóch spektakularnych wypraw Peugeotem z silnikiem Daimlera. Pierwsza biegła z Warszawy do Zakroczyna, a druga (1897 r.) z Warszawy do Paryża i zajęła mu 17 dni.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe BMW M5 - silnik, dane techniczne, osiągi
Nowe BMW M5 - silnik, dane techniczne, osiągi
Już za kilka tygodni we Frankfurcie poznamy najnowsze wcielenie BMW M5. Piekielny sedan z Monachium ma pod maską silnik o mocy 600 KM, a do "setki" rozpędzi się w 3,4 sekundy.
Citroen C3 Citroen C3