1. Samochody
  2. Opel
  3. Historia marki

Początek firmy Adam Opel AG nie zapowiadał, iż za niespełna 100 lat Opel będzie należał do najpopularniejszych marek samochodowych na rynku europejskim. Firma powstała w 1862 roku w rodzinnym mieście Russelsheim, kiedy to Adam Opel powrócił ze swoich europejskich wojaży bogatszy o wiedzę i doświadczenia i skonstruował swoją pierwszą maszynę do szycia.

Firma szybko się rozrastała, stając się jednym z głównych światowych producentów maszyn do szycia. Od 1884 roku Opel rozpoczyna prace nad rowerami i już dwa lata później fabrykę w Russelsheim opuszcza pierwszy rower. Po śmierci Adama Opla w 1895 r., za prowadzenie rodzinnego przedsiębiorstwa odpowiedzialni byli głównie dwaj spośród pięciu synów Adama – Fritz oraz Wilhelm. Podobnie jak ojciec, zapatrzeni na najnowsze technologie, nie mogli nie zwrócić uwagi na rodzący się powoli przemysł samochodowy.

W 1899 r. Opel podpisuje umowę o współpracę z producentem podwozi z Dessau – Friedrichem Lutzmannem, która trwa przez dwa lata. W tym samym roku powstaje w Russelsheim pierwszy wspólny, ręcznie montowany pojazd – Opel-Patent-MotorWagen, System Lutzmann, o mocy 3,5 KM, maksymalnej prędkości 20 km/h, który został sprzedany w 11 egzemplarzach. W 1901 roku zostaje podpisana umowa z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w wyniku której powstał model 9PS. Opel wykupuje od Darracq’a licencję i już rok później, na salonie samochodowym w Hamburgu zostaje zaprezentowany pierwszy model wyprodukowany całkowicie w fabryce w Russelsheim – 10/12PS. Auto to dysponuje dwucylindrowym silnikiem, chłodzonym cieczą, który osiągał zawrotną, jak na owe czasy, prędkość 45 km/h. Już rok później z fabryki wyjeżdża model z 4-cylindrową jednostką. Jednocześnie firma zaczyna produkcję motocykli. Pierwszy dwukonny dwukołowiec, kosztujący 700 marek, opuszcza mury fabryki w 1901 roku.

Produkcja samochodów rozwija się jednak stosunkowo powoli. Tysięczny egzemplarz wyjeżdża z fabryki dopiero w 1906 r. Aby zwiększyć dość szybko tę liczbę, Opel wprowadza w 1909 r. model 4/8PS dla szerszej rzeszy odbiorców, który potocznie zwany był jako „Doktowagen”. Ten dwumiejscowy pojazd, dużo mniejszy od innych produkowanych wówczas aut, poza tym, iż kosztował znacznie mniej (połowę średniej ceny aut innych koncernów), pozwalał także na łatwiejsze prowadzenie i manewrowanie na ciasnych uliczkach dużych miast. Swoją nazwę zawdzięcza temu, że był szczególnie często wykorzystywany przez lekarzy, weterynarzy czy prawników, którzy dojeżdżali tym autem do swoich klientów.

Dalszy rozwój firmy Opel to wprowadzenie w 1910 r., zainspirowane podróżą Wilhelma Opla do Stanów Zjednoczonych, produkcji modułowej. Dzięki temu możliwe było łączenie różnych nadwozi z różnymi silnikami i podwoziami. Duże znaczenie dla dalszych losów firmy ma także pożar, który doszczętnie niszczy „starą” fabrykę w Russelsheim w 1912 r. Po pięćdziesięciu latach od powstania firmy zakończona zostaje tym samym produkcja maszyn do szycia (łącznie ich liczba przekroczyła milion sztuk), a także wstrzymana produkcja. Na zgliszczach powstał nowoczesny zakład, który koncentruje się na produkcji samochodów. Już dwa lata później powstaje największa w historii firmy jednostka napędowa o pojemności 12 litrów, dysponująca mocą 260 koni mechanicznych. Wyposażony w nią Opel Rennwagen zdobywa liczne nagrody za zwycięstwa w wyścigach.
I wojna światowa to okres wzmożonej produkcji aut ciężarowych, jednak równocześnie powstają też modele osobowe. Jednym z nich jest pierwszy sześciocylindrowiec o pojemności 4,7 litra – Opel 18/50PS. Po okresie wojennym firma stawia równie mocno na produkcję motocykli oraz powraca do wytwarzania rowerów (w 1928 r. jest największą fabryką rowerów).

Pierwszym powojennym samochodem jest 8/25PS pokazanym w 1921 roku na pierwszych targach motoryzacyjnych od zakończenia wojny. Wcześniej, bo w 1919 roku, Opel otwiera pierwszy tor wyścigowy i do jazd próbnych na południe od Russelsheim. Nieciekawa sytuacja ekonomiczna, duża inflacja zmusza do produkcji tanich aut. Jako pierwszy niemiecki producent, Opel wprowadza produkcję taśmową, łączne nakłady na modernizację fabryki wynoszą milion marek. Efektem jest model 4/12PS, popularnie zwany Laubfrosch (żabka drzewna). Masowa produkcja pozwala na obniżenie ceny z 4,5 tys. do 1.990 marek, przez co auto staje się dostępne dla większej grupy osób. Przeprowadzone zmiany powodują, że w 1928 r. Opel z udziałem rynkowym w wysokości 37,5% jest największym niemieckim producentem samochodów. Dobra sytuacja rynkowa sprawia, iż Opel wypuszcza ekskluzywny model Regent (w sumie 25 egzemplarzy), pierwszy ośmiocylindrowy modew historii, ważący ponad 2 tony, oraz serię 3 modeli wyścigowych RAK (Rakete), z których ostatnia wersja uzyskała rekordową wówczas prędkość 254 km/h.

Początek lat 30-tych to światowy kryzys gospodarczy. Bracia Opel umiejętnie jednak unikają jego skutków, stając się partnerem General Motors. Amerykański koncern, który już od dłuższego czasu poszukiwał europejskiego partnera, by uniknąć płacenia wysokich ceł, w 1929 r. nabył 80% akcji Opla, a dwa lata później pozostałe 20%. Dzięki nowym technologiom, założeniu towarzystwa ubezpieczeniowego oraz banku samochodowego, rozbudowie usług serwisowych Opel w połowie lat 30. jako pierwszy w Niemczech produkuje rocznie ponad 100 tys. aut. Oczywiście duży wkład w ten sukces mają też nowe modele. W 1935 r. pojawia się Opel Olimpia, pierwszy niemiecki samochód z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem, co zapewniało większą stabilność i lepsze osiągi aerodynamiczne. W 1936 r. pojawia się Opel Kadett za jedyne 2.100 marek. Do czasu zaprzestania produkcji aut osobowych w 1940 r. wyprodukowano łącznie 107 tys. sztuk tego modelu. Do sprzedaży trafiają także dwa modele z wyższej klasy – Admiral i Kapitan. W 1939 r. Opel był największym europejskim producentem aut osobowych i ciężarowych z 25 tys. pracowników. Milionowy Opel, model Kapitan, zjechał z taśm montażowych w 1940 r., krótko przed wstrzymaniem produkcji samochodów osobowych. Wcześniej (1937 r.) Opel sprzedaje firmie NSU produkcję rowerów. W ciągu 75 lat wyprodukowanych ich łącznie ponad 2,6 mln egzemplarzy.

W okresie II wojny światowej Opel wytwarza głównie ciężarowy model Blitz, ale także części i komponenty wykorzystywane w przemyśle zbrojeniowym, jak np. obudowy samolotów. Koniec wojny to zniszczona w ok. 50% fabryka w Russelsheim oraz całkowicie zniszczona w Brandenburgu, a także zabrane maszyny i urządzenia, m.in. do produkcji Kadetta, przez Rosjan w ramach odszkodowań wojennych. Pierwszym samochodem po wojnie jest ciężarowy Blitz, a po nim nowe wersje Olimpii (1947) i Kapitana (1948).

Już w 1950 r. fabryka w Russelsheim pracuje pełną parą i 3 lata później roczna produkcja ponownie przekracza 100 tys. sztuk. Najważniejszym modelem tego dziesięciolecia był Olimpia Rekord (1953), która charakteryzowała się dużą ilością miejsca dla pasażerów oraz na bagaże. Do 1957 r. sprzedaż wyniosła ponad 550 tys. sztuk. Popularną wersją staje się także CarAVan – pierwszy model ze składanymi tylnymi oparciami. Spory sukces odnosi także nowy Kapitan (1955), który rok później jest dwumilionowym autem wyprodukowanym przez Opla.
W 100-lecie firmy, w 1962 r., z nowej fabryki w Bochum wyjeżdża kolejna generacja Kadetta, który w 1966 r. świętuje swój milionowy egzemplarz. W 1965 r. na wystawie IAA we Frankfurcie pokazany został Opel GT, jeden z piękniejszych sportowych modeli tej marki, który do produkcji trafił 3 lata później. W 1963 r. Opel wytwarza ponad pół miliona aut rocznie, w tym nowy model Rekord. Rok później pojawiają się trzy reprezentacyjne modele: Kapitan, Admiral i Diplomat, którego topowa wersja kosztuje 17,5 tys. DM i posiada 8-cylindrowy silnik o pojemności 5,4 l i mocy 230 KM. Kolejnym ciekawym modelem jest 6-cylindrowy Commodore (1967). W 1971 r. Opel świętuje wyprodukowanie 10-milionowego auta, którym jest Opel Rekord Caravan.

W latach 70. pojawia się model Ascona (łącznie 3,3 mln sprzedanych aut) oraz sportowa Manta (500 tys. sztuk), a także nowa generacja Kadetta, na bazie którego powstaje sportowy Kadett GT. 1977 rok to premiera Opla Senatora oraz coupe Monza. Na początku lat 80. Opel otwiera nową fabrykę w Saragossie, gdzie rusza produkcja modelu Corsa (1981), zaś końcówka tego dziesięciolecia to początek produkcji Vectry (1988). W 1989 r. Opel wytwarza 25-milionowy egzemplarz w swojej historii.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes sprzedał więcej aut niż BMW!
Mercedes sprzedał więcej aut niż BMW!
W 2016 roku po raz pierwszy od dekady Mercedes zanotował lepsze wyniki sprzedaży niż BMW. Tym samym marka ze Stuttgartu stała się największym producentem samochodów w klasie premium.