1. Samochody
  2. Nissan
  3. Historia marki

Na fali rewolucji przemysłowej, w 1911 roku uruchomiono w Tokio fabrykę samochodów o nazwie Kwaishinsha. Ojcem firmy został Masujiro Hashimoto, inżynier pochodzący z Kraju Kwintącej Wiśni, który zdobywał doświadczenie w Stanach Zjednoczonych i zdobytą tam wiedzę próbował zakorzenić w swoim rodzimym kraju.

Na pierwsze efekty prac trzeba było poczekać jeszcze trzy lata, bowiem dopiero w 1914 roku z taśmy montażowej zjechał pierwszy samochód o nazwie DAT. Ten enigmatyczny skrót wziął się od pierwszych liter z nazwisk konstruktorów, którzy wspomagali prace nad modelem - Den, Aoyama, Takeuchi. Ten sprytny skrót miał jednak jeszcze jedno znaczenie. W języku japońskim słowo "Dat" oznacza "zając". Na masce pierwszego samochodu tej marki oraz kilku następnych można było zobaczyć figurkę zająca z pozycji podobnej, którą przybiera logo Jaguara.
Marka DAT była na początku nastawiona na produkcję samochodów ciężarowych oraz dostawczaków, gdyż w tamtych czasach na tym polu była bardzo nikła konkurencja. W roku 1919 w Osace powstała firma Jitsuyo Jidosha, która 7 lat później połączyła się z Kwaishinsha. W 1931 powstał prototyp małego samochodu o nazwie Datson, co po angielsku mogło zostać zinterpretowane jako "Son of DAT", czyli angielsko-japońskim "syn zająca". Jednak przyrostek "son" okazał się na tyle niefortunny, że w języku japońskim oznacza on coś straconego. Pomysłodawcy dość szybko połapali się na swym błędzie i zmienili nazwę na Datsun.
Po fuzji Kwaishinsha i Jitsuyo Jidosha przszedł, w 1926 roku przyszedł czas na dołączenie do koncernu firmy Tobata Imono Casting, która zajmowała się fizyczną produkcją aut spod znaku Datsuna. Po kolejnych zmianach oraz restrukturyzacji, dnia 1 kwietnia 1934 roku nowe przedsiębiorstwo zostało nazwane Nissan Motor Co. Ltd. Nazwa Nissan wzięła się od połączenia pierwszych sylab imienia prezydenta firmy - Nihon Sangyo. Centrala firmy została przeniesiona z Tokio do Yokohamy.
W 1935 roku z linii montażowej zjechały pierwsze egzemplarze Datsuna. W tym samym czasie japoński producent postanowił rozpocząć eksport swoich produktów na kontynent australijski, co okazało się całkiem dobrym posunięciem. Auto z miesiąca na miesiąc stało się symbolem błyskawicznego rozwoju japońskiego przemysłu motoryzacyjnego. Marka rozpoczęła też oficjalne starty w ówczesnych rajdach i wyścigach samochodowych, odnosząc przy okazji wiele sukcesów dzięki modelowi NL75/76. W 1936 roku koncern podjął swoją pierwszą zagraniczną współpracę. Partnerem do interesów była amerykańska korporacja Graham-Paige Motors. Japończycy uczyli się od Amerykanów, jak projektować ciekawie wyglądające auta oraz podejrzeli "od kuchni", jak powstają nowe technologie. Rok później firma świętowała jubileuszowy, 10-tysięczny egzemplarz samochodu.
Jak dla większości producentów samochodów, tak i dla Nissana, wojna dała się mocno we znaki. Nie dość, że fabryki w wyniku nalotów doznały mocnych uszczerbków, to jeszcze przez długi czas były okupowane. Jakby problemów było mało, Nissan musiał sobie poradzić z jeszcze jednym. Wielu dealerów związanych z koncernem Nissan zostało "zwerbowanych" przez konkurencyjną Toyotę. Sposobem na wyjście z opresji miała być współpraca z brytyjskim Austinem. Po podpisaniu odpowiednich umów w 1953 roku z linii produkcyjnych w Jokohamie zjechały pierwsze egzemplarze licencyjnych samochodów. W Japonii były one produkowane pod znakiem Datsun, natomiast w Wielkiej Brytanii jako Austiny.

Po wyjściu z "dołka" koncern Nissan wykupił na rodzinnym rynku trzy mniejsze firmy samochodowe: Minsei, Prince oraz Cony. Dzięki temu szybko stał się w swoim kraju drugim co do wartości producentem pojazdów. Do popularności tych samochodów na rynkach globalnych przyczyniły się sukcesy sportowe.
Rok 1983 przyniósł pewien przełom. Zaprzestano używać nazwy Datsun z powodu unifikacji nazw produktów tworzonych przez koncern. Zatem marka Nissan przestała być zarezerwowana tylko dla samochodów użytkowych. Lata osiemdziesiąte to czas, kiedy japońska marka rozpoczęła swoją ofensywę na rynku europejskim. Pierwszy mariaż był nieudany. Auto tworzone w aliansie z podupadającą Alfą Romeo przyniósł samochód o nazwie ARNA. Niestety auto nie sprostało wymaganiom klienteli ze Starego Kontynentu. Rozwód nastąpił bardzo szybkie, a oba koncerny poszły we własną stronę.
Na początku lat dziewięćdziesiątych Nissan udostępnił swoją technikę firmie Samsung. Koreańczycy postanowili na wzór Daewoo stworzyć bardzo szeroką gamę produktów - od kuchenki mikrofalowej aż po samochody. Wprawdzie powstało kilka ambitnych prototypów, ale żaden z nich nie odniósł sukcesu, nawet na rynku lokalnym. W międzyczasie Nissan stworzył nowe fabryki poza Japonią. W Europie powstały dwie - w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Końcówka lat 90-tych to alians Nissana z francuskim Renault. Europejska firma wykupiła 35 procent udziałów japońskiej marki. Stan kondycji finansowej Nissana nie był wtedy najlepszy, dlatego też specjaliści opracowali specjalny plan ratunkowy. Jednak dużo szybciej niż początkowo planowano udało się osiągnąć rekordowy zysk. Plan nazwany "Nissan 180", niczym obrót o 180 stopni, zmienił sytuację Nissana. Carlos Ghosn był osobą, która poręczyła za sukces tego przedsięwzięcia. Marka w kolejnych latach zaczęła osiągać sukcesy na poziomie globalnym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Octavia RS 245 i Scout - dwie premiery w Genewie
Skoda Octavia RS 245 i Scout - dwie premiery w Genewie
Właśnie wystartował salon motoryzacyjny w Genewie. Jedną z pierwszych konferencji prasowych organizuje Skoda, gdzie zadebiutują dwie specjalne wersje Octavii. Zapraszamy na relację live prosto ze Szwajcarii.
Nowy Citroen C3 Nowy Citroen C3