1. Samochody
  2. Mitsubishi
  3. Historia marki

Początki firmy Mitsubishi (czyli trzy diamenty) sięgają 1870 roku, kiedy to Yataro Iwasaki założył kompanię żeglugową o nazwie Tsukomo Showkai. Prawie pięćdziesiąt lat później firma wypuściła pierwszy samochód osobowy (Mitsubishi A) wzorowany na Fiacie Zero. Był to pierwszy seryjny samochód wytwarzany w Japonii.

Początkowo kompania żeglugowa była współwłasnością potężnego klanu Tosa rządzącego na wyspie Shikoku. Kiedy klan Tosa został obalony w lipcu 1871, a na należących do niego ziemiach powstała prefektura Kochi, Yataro Iwasaki stał się niezależnym przedsiębiorcą. W marcu 1873 jego firma zmieniła nazwę na Mitsubishi Showkai. Z początków działalności Yataro Iwasaki pochodzi symbol Mitsubishi, który powstał z połączenia trzech herbów: rodziny Iwasaki i klanu Tosa. Pierwszy składał się z trzech różnej wielkości kwadratów, a drugi z trzech liści ułożonych w kształt dzisiejszego symbolu Mitsubishi.

Dalsze lata to dynamiczny rozwój powiększonej o kolejne branże firmy, która w 1874 r. swoją główną kwaterę przeniosła do Tokio. Główna działalność firmy koncentrowała się na liniach żeglugowych, ale wkrótce dołączyły do nich kopalnie węgla i miedzi, stocznia remontowa oraz usługi pocztowe. Mitsubishi stworzyło w tym czasie pierwsze regularne połączenie żeglugowe z Szanghajem. Stocznia remontowa w Jokohamie była jednocześnie początkiem międzynarodowej działalności Mitsubishi, bowiem powstała w oparciu o rodzaj joint-venture z firmą Szanghaj Boyd Company.

Przygoda z motoryzacją na dobre rozpoczęła się dopiero w 1917 roku, kiedy to fabrykę Mitsubishi opuścił pierwszy samochód osobowy (był to jednocześnie pierwszy seryjny model wyprodukowany przez japońskiego producenta). Był to model A, który był wzorowany na Fiacie Zero. Auto to miało niedużo spalać, a przy tym być wytrzymałe. Jednak nie zrobił ono wielkiej kariery, gdyż jego produkcja zakończyła się zaledwie po wyprodukowaniu 22 egzemplarzy. Główną przyczyną tego była bardzo wysoka cena tego auta, która kilkakrotnie przewyższała cenę Forda T. 1917 rok nie był jednak całkowitym początkiem działalności Mitsubishi w przemyśle motoryzacyjnym. Wcześniej japoński koncern wytwarzał już części zamienne do importerów modeli zagranicznych producentów, które sprzedawane były w Kraju Kwitnącej Wiśni.

Po modelu Mitsubishi A nastąpiła nieco dłuższa przerwa w produkcji aut osobowych. Nie oznacza to jednak przerwania działalności koncernu w branży motoryzacyjnej. Już rok później (1918) powstaje pojazd ciężarowy T1, niedługo potem Mitsubishi wypuszcza także pierwszy japoński autobus Fuso B46, a w 1931 roku staje się pierwszym japońskim koncernem, który ma już swój własny silnik diesla o mocy 70 KM (wcześniej tworzy m.in. potężne silniki do samolotów). Poza branżą motoryzacyjną Mitsubishi w tym okresie tworzy swoje pierwsze samoloty, statki, a nawet duże okręty i batyskafy. Jeszcze przed wojną, w 1934 roku, Mitsubishi tworzy prototyp (PX33) auta terenowego z napędem na cztery koła i silnikiem diesla, jednak auto to nigdy nie trafiło do seryjnej produkcji.

Okres drugiej wojny światowej to przede wszystkim produkcja samolotów (m.in. A6m Zero). Jednak po wojnie, koncern zostaje podzielony na ponad 100 małych firm (ich ponowna koncentracja ma miejsce dopiero w latach pięćdziesiątych), z których tylko niewielka część ma coś wspólnego z przemysłem motoryzacyjnym. W okresie powojennym Mitsubishi jak gdyby zapomniało o samochodach osobowych, skupiając się na pojazdach użytkowych. Powstają m.in. takie pojazdy jak XTM1 Mizushima, który jest trójkołowym pickupem, skuter C-10 Silver Pigeon, autobus MB46 wyposażony w napęd elektryczny. W latach 50-tych powstają kolejne istotne modele - autobus R1 z silnikiem umieszczonym z tyłu oraz ciężarowe T380 i T390 z odchylanymi do tyłu kabinami.

Do ponownego zajęcia się samochodami osobowymi szefostwo koncernu przekonał niepozorny, amerykański model Henry J., który był montowany w jednym z przedsiębiorstw podzielonego koncernu Mitsubishi i spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Jednocześnie Mitsubishi nawiązało współpracę z Willysem (1951 r.) na produkcję Jeepów, stając się dwa lata później jedynym licencjonowanym producentem tego auta terenowego.

I w końcu nadszedł rok 1960 i pierwszy powojenny samochód osobowy marki Mitsubishi. Model o nazwie 500 był małym autem z zaledwie półlitrowym silnikiem o mocy 20 koni mechanicznych. Szybki sukces rynkowy tego auta sprawił, że już rok później pojawiła się większa i mocniejsza wersja DeLuxe. Kolejne modele to wciąż malutkie auta jak 360, Minica, a w 1962 r. Colt 600 i w 1965 r. Colt 800. W 1963 r. pojawiła się także ciężarówka Canter.

W 1970 r. wyodrębniona zostaje spółka Mitsubishi Motors Corporation, której głównym przedmiotem działalności jest produkcja samochodów i części do nich. Kryzys naftowy na rynku amerykańskim spowodował wzrost zainteresowania małymi i oszczędnymi samochodami osobowymi. Dlatego też wkrótce Mitsubishi pojawiło się ze swoimi samochodami w Stanach Zjednoczonych. Początkowo przy udziale Chryslera (m.in. Dodge Colt), a od 1981 r. już ze swoim własnym przedstawicielstwem.

Lata siedemdziesiąte to również początek obecności Mitsubishi na rynku europejskim. Na początku importem zajmowały się prywatne firmy, głównie były to modele Galant i Lancer. W 1977 r. Mitsubishi po raz pierwszy pokazuje oficjalnie swoje modele przy okazji targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, jednak dopiero całkowicie nowym modelem Colt (od 1978 r.) udaje się przełamać nieufność Europejczyków.

Lata 80-te to już prawdziwa ekspansja samochodów Mitsubishi na całym niemal globie. Firma dała się poznać z różnych stron - już nie tylko jako producenta małych, miejskich aut. A to m.in. za sprawą sukcesów w rajdach sportowych takich modeli jak Starion czy Lancer oraz wprowadzenia pierwszego swojego samochodu terenowego o nazwie Pajero w 1982 r. (na niektórych rynkach auto to było i jest sprzedawane jako Montero), który również święcił triumfy w różnych rajdach, w tym w legendarnym Paryż-Dakar.

Dalszy rozwój firmy i zwiększenie sprzedaży na zagranicznych rynkach (głównie w USA i Europie) był możliwy dzięki przeniesieniu produkcji z Japonii do fabryk budowanych bezpośrednio na rynkach zbytu. Założona spółka joint-venture z Chryslerem w 1985 r. pozwoliła produkować auta (m.in. Mitsubishi Eclipse) w stanie Illinois. W 1991 r. Mitsubishi odkupiło udziały od amerykańskiego koncernu. Podobna strategia została obrana i w Europie. Tu Mitsubishi zawarło porozumienie z Volvo i w 1991 r. przejęła 33% udziałów w holenderskiej fabryce Volvo (m.in. produkcja modelu Carisma). W 1999 r. Mitsubishi przejmuje wszystkie udziały w fabryce od Volvo. Ekspansja na rynki światowe pojazdów ciężarowych Mitsubishi stała się możliwa dzięki współpracy z koncernem DaimlerChrysler.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Długi weekend na drogach - było bezpieczniej
Długi weekend na drogach - było bezpieczniej
Za nami kolejny długi weekend. Od środy do niedzieli na drogach w Polsce doszło do 439 wypadków, zginęły 32 osoby, a 574 było rannych. Policjanci zatrzymali w tym czasie 1721 nietrzeźwych kierowców.
Gotowy na podróż? Rozwiąż quiz Gotowy na podróż? Rozwiąż quiz