1. Samochody
  2. Mazda
  3. Historia marki

Choć początki firmy sięgają 1920 roku, to jednak pierwszy samochód osobowy marki Mazda (R360 Coupe) pojawił się dopiero w 1959 roku. Nazwa Mazda pochodzi od zdrobnienia nazwiska założyciela firmy - Jyujiro Matsudy, a także od starożytnego, japońskiego boga światła i ognia - Ahura Mazdy.

Japońska marka rozpoczęła swoją działalność w 1920 roku jako Toyo Cork Kogyo Co. Ltd. Początkowo firma zajmowała się produkcją narzędzi maszynowych do pojazdów oraz broni dla japońskiej armii podczas II wojny światowej. Aktualna nazwa Mazda koncernu obowiązuje dopiero od 1984 r., a najbardziej rozpoznawalnym symbolem japońskiej marki są rotacyjne silniki Wankla.

Pierwszym typowo motoryzacyjnym produktem marki był model Go, który został wprowadzony na rynek w 1931 roku. Był to trójkołowy pojazd dostawczy skonstruowany na potrzeby wspomnianej armii japońskiej. Na typowo „samochodowe” pojazdy marki firmy trzeba było poczekać kolejne dziesięć lat. W latach 40-tych opracowane zostały pierwsze prototypy samochodów, jednak wersje produkcyjne zawitały dopiero na przełomie lat 50-tych i 60-tych. Wówczas pojawił się mały dwumiejscowy samochód oznaczony symbolem R360. W 1962 r. pojawił się model Carol. Zaraz po tych wydarzeniach firma Toyo Cork Kogyo nabyła prawa do produkcji silników niemieckiego inżyniera Felixa Wankla, których charakterystycznym elementem są trójkątne tłoki obrotowe.

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60-tych samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, z 16-konnych pojazdów do aut takich jak sportowy model 110S Cosmo, którego silnik był chłodzony cieczą. Pod koniec tej dekady marka zdecydowała się wejść na rynek Europy, Stanów Zjednoczonych i Kanady.

W latach 70-tych Mazda przeżywała swoje wzloty i upadki. Kryzys w 1970 roku spowodował przejęcie 25% udziałów przez amerykańskiego Forda. Coraz śmielej jednak marka konstruowała samochody z silnikiem Wankla, które bardzo szybko zdobywały popularność na całym świecie. Przykładem jest tu znakomite powodzenie debiutującego w tym czasie modelu RX-7 i dużego sedana Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań globalnego imperium Forda. Pozostawała jednak wierna także swojemu doświadczeniu. Współpraca zaowocowała takimi hitami jak serie 323 (w Ameryce znana jako GLC) i 626. Pierwsza z nich był numerem jeden na liście sprzedażowej w Japonii wyprzedzając inny japoński klasyk, Toyotę Corollę. Większe powiązanie z Fordem Mazda wykazała przy modelu MX-6, który bazował na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japońska marka zakończyła wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako MX5, zaś w Japonii jako Miata. Mała Mazda została wybrana w 1989 r. samochodem roku i jednocześnie otwierając marce drogę do konstruowania rasowych aut GT, a także aut wyścigowych – w 1991 r. Mazda 787B wygrała prestiżowy 24-godzinny wyścig Le Mans. Była to jedyna jak dotąd wygrana japońskiego pojazdu w tych zawodach.

Ostatnia dekada XX w. okazała się dla Mazdy w pewnym sensie walką o utrzymanie na globalnym rynku. Trzecia generacja RX-7 okazała się zbyt droga czego konsekwencją były notowanie bardzo wątłych wyników w sprzedaży. Z kolei sam MX-5 nie był w stanie wypełnić deficytu w dochodach marki. Reszta modeli oferowanych przez Mazdę została niejako zapomniana, a tym samym ich popularność w Europie i Stanach Zjednoczonych była na niskim poziomie. Kierownictwo Mazdy zdecydowało się na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaś w Europie Xedos – była to nie jako odpowiedź Mazdy na trend jaki panował w tym czasie wśród japońskich marek, Lexusa wywodzącego się z obozu Toyoty i Infiniti od Nissana.
Problemy Mazdy były częściowo powiązane ze słabą rozpoznawalnością marki. Od 1975 do 1991 r. Japończycy zmienili logo aż trzykrotnie, przy czym za każdym razem nie było ono dość oryginalne i często kojarzyło się ze znakami firm innych marek samochodowych jak chociażby… logo Renault! Ostateczna forma plakietki Mazdy, która występuje na jej samochodach do tej pory została zaadoptowana w 1998 roku.

Współpraca Mazdy z Fordem trwała przez ten czas nieprzerwanie. Kolejnym wspólnym produktem, w jaki ściślej zaangażowały się obie firmy były pick-upy. Mazda stworzyła serię B, zaś Ford zaproponował w Ameryce Północnej Rangera, który od 2007 roku oferowany jest także w Europie. Alians doprowadził także do otwarcia nowych zakładów w Tajlandii.

Nowe milenium niestety nie przyniosło diametralnych zmian w kondycji japońskiego producenta. W 2001 roku Mazda nie wprowadziła do sprzedaży żadnego modelu. Nowe auta miały pojawić się dopiero w połowie 2002 roku. Ze względu na brak konkurencyjnej oferty firma częściowo wycofała się także z kilku rynków europejskich – w tym także z Polski.
Przełom przyszedł w 2004 roku, kiedy do sprzedaży weszły takie modele jak Mazda 6/Atenza, sportowy RX-8 i Mazda 3/Axela. Ich niespodziewana popularność pomogły marce zmienić na plus nie tylko dochody, ale też zainteresowanie wśród klientów, którzy zaczęli doceniać Mazdę za wysoką jakość produktów, małą awaryjność i oryginalność. Jesienią 2005 roku do gamy dołączyła nowa generacja MX-5 (w Ameryce Północnej koncern definitywnie zerwał z nazwą Miata), która w 2007 osiągnęła rekord sprzedaży w historii marki w liczbie 800 000 egzemplarzy. Pojawiły się także dwa nowe modele: Mazda2 i cross-over CX-7.

Wydaje się, iż obecnie Mazda ponownie łapie wiatr w żagle. Samochody sprzedają się coraz lepiej, czego efektem jest też ponowna ekspansja w Europie. W pierwszej połowie 2008 roku Mazda postanowiła ponownie otworzyć oficjalną filię także w Polsce.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Opel Insignia GSi - powrót do korzeni
Opel Insignia GSi - powrót do korzeni
Niemiecki producent zapowiada powrót do stosowanego kiedyś oznaczenia GSi na usportowionych wersjach modeli. Pierwszym samochodem z tej serii jest nowy Opel Insignia, który zadebiutuje podczas salonu we Frankfurcie.
Gotowy na podróż? Rozwiąż quiz Gotowy na podróż? Rozwiąż quiz