1. Samochody
  2. Hyundai
  3. Historia marki

Początki firmy Hyundai sięgają 1947 roku, kiedy to została założona przez Chung Ju-Younga firma Hyundai Engeenering and Construction, największy na tamte czasy koncern budowlany w Korei Południowej. W 1967 roku w ramach koncernu, działającego już wówczas pod nazwą Hyundai Group, wyodrębniona została spółka Hyundai Motor Company, której głównym przedmiotem działalności stała się produkcja samochodów.

Hyundai wiedział, że tylko współpraca z doświadczonym partnerem pozwoli na szybkie zaistnienie na konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym. Dlatego już w drugim roku istnienia firmy nawiązana została współpraca z Fordem, na mocy której rozpoczęta została produkcja modeli na licencji Forda. Pierwszym autem wytwarzanym przez koreańską firmę był model Cortina. Współpraca ta przetrwała aż do 1985 roku. Jednak jednocześnie Hyundai nie próżnował i prowadził prace nad własnym modelem. Na efekty nie trzeba było zbyt długo czekać, już w 1974 roku w czasie 55. targów motoryzacyjnych w Turynie zaprezentowany został Hyundai Pony, pierwszy opracowany samodzielnie model Hyundaia, który już w roku następnym wszedł do seryjnej produkcji. Ponieważ auto odniosło dość duży sukces rynkowy, władze koreańskiej marki szybko podjęły decyzję o wprowadzeniu do produkcji kolejnych własnych modeli.

Z racji tego, że rynek koreański nie należy do największych, a apetyty Hyundaia były duże, stosunkowo szybko podjęta została także decyzja o wejściu na inne rynki zbytu. Pierwszym autem, który trafił na eksport w 1975 roku był oczywiście Pony, a pierwszymi zagranicznymi rynkami były… Gwatemala i Ekwador, skąd pochodziło zamówienie na pierwszych 5 aut, które wykorzystywane były jako taksówki. W latach osiemdziesiątych Hyundai jest już liczącą się na świecie marką motoryzacyjną. Zwiększa się znacznie produkcja, do sprzedaży wchodzi Pony drugiej generacji (1982), a w 1984 r. powstaje m.in. największa na owe czasy fabryka samochodów w Ulsan w Korei, z której każdego roku wyjeżdża niemal 1,5 miliona aut. Mimo iż Korea stała się drugim co do wielkości rynkiem motoryzacyjnym w Azji, coraz większy udział w ogólnej sprzedaży stanowi sprzedaż zagraniczna. Stopniowo samochody marki Hyundai zaczęły pojawiać się w kolejnych krajach. Na rynku amerykańskim Hyundai zadebiutował w 1986 roku modelem Excel.

Do Europy Hyundai wkraczał powoli – po raz pierwszy auta tej koreańskiej marki zostały zaprezentowane europejskiej publiczności podczas wystawy samochodowej w Brukseli w 1978 r. A już pod koniec tegoż roku w Belgii i Holandii pojawiły się pierwsze przedstawicielstwa Hyundaia. Jednak dopiero w latach 80-tych i 90-tych Hyundai zaczyna bardziej energicznie podbijać Stary Kontynent. A już w 1995 roku po raz pierwszy Europa stała się największym eksportowym rynkiem zbytu dla koreańskiej marki z liczbą prawie 200 tys. sprzedanych aut. Na początku tej dekady do największych importerów samochodów marki Hyundai zalicza się USA, Kanadę i … Polskę.

Niezwykle ważne dla Hyundaia okazały się lata 1999 i 2000. Po pierwsze w marcu 1999 roku Hyundai przejął swojego lokalnego rywala – 51% akcji marki Kia i powstał koncern Hyundai-Kia Automotive Group z siedzibą w Seulu. Rok później nastąpiło całkowite wydzielenie ze struktur konglomeratu Hyundai Group. W tym też roku Hyundai nawiązał strategiczne partnerstwo z koncernem DaimlerChrysler. Niemiecko-amerykańska firma stała się właścicielem 10% akcji w koreańskiej firmie. Jednak współpraca ta, z braku jakichś oszałamiających korzyści dla obu stron, przetrwała tylko do 2004 roku. I w końcu w 2000 roku Hyundai wchodzi na rynek chiński, w którym to roku następuje otwarcie pierwszej montowni.

Pierwsze lata trzeciego tysiąclecia to już ugruntowana pozycja Hyundaia jako marki i wspólnie z Kią jako koncernu motoryzacyjnego (szóste miejsce pod względem sprzedaży). Koreańska marka stawia nie tylko na wielkość sprzedaży. Stale rozwija i unowocześnia swoją gamę modelową, w skład której wchodzą poza autami osobowymi, także modele terenowe, pojazdy dostawcze oraz autobusy. Ponadto Hyundai wciąż udoskonala swoje modele pod względem bezawaryjności, w wielu przypadkach przewyższając już pod tym względem innych konkurentów z Europy, Japonii czy Stanów Zjednoczonych.

W 2003 roku Hyundai Motor Europe wybudował za kwotę 55 mln euro centrum biurowe oraz badawczo - rozwojowe w Russelsheim pod Frankfurtem, a w 2007 roku rozpoczęta została budowa wartej miliard euro pierwszej na europejskim rynku fabryki Hyundaia w Czechach. Od 2006 roku w Russelsheim oficjalnie zaczęło działać Europejskie Centrum Designu Hyundaia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
BMW Concept 8 – luksusowa wizja coupe
BMW Concept 8 – luksusowa wizja coupe
Już jutro rusza we Włoszech prestiżowa wystawa Villa d`Este. To właśnie tam zadebiutuje najnowszy projekt bawarskiego producenta. Koncepcyjny model nawiązuje do legendarnej „ósemki”. Czy w końcu doczekamy się następcy?