1. Samochody
  2. Hyundai
  3. Historia marki

Początki firmy Hyundai sięgają 1947 roku, kiedy to została założona przez Chung Ju-Younga firma Hyundai Engeenering and Construction, największy na tamte czasy koncern budowlany w Korei Południowej. W 1967 roku w ramach koncernu, działającego już wówczas pod nazwą Hyundai Group, wyodrębniona została spółka Hyundai Motor Company, której głównym przedmiotem działalności stała się produkcja samochodów.

Hyundai wiedział, że tylko współpraca z doświadczonym partnerem pozwoli na szybkie zaistnienie na konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym. Dlatego już w drugim roku istnienia firmy nawiązana została współpraca z Fordem, na mocy której rozpoczęta została produkcja modeli na licencji Forda. Pierwszym autem wytwarzanym przez koreańską firmę był model Cortina. Współpraca ta przetrwała aż do 1985 roku. Jednak jednocześnie Hyundai nie próżnował i prowadził prace nad własnym modelem. Na efekty nie trzeba było zbyt długo czekać, już w 1974 roku w czasie 55. targów motoryzacyjnych w Turynie zaprezentowany został Hyundai Pony, pierwszy opracowany samodzielnie model Hyundaia, który już w roku następnym wszedł do seryjnej produkcji. Ponieważ auto odniosło dość duży sukces rynkowy, władze koreańskiej marki szybko podjęły decyzję o wprowadzeniu do produkcji kolejnych własnych modeli.

Z racji tego, że rynek koreański nie należy do największych, a apetyty Hyundaia były duże, stosunkowo szybko podjęta została także decyzja o wejściu na inne rynki zbytu. Pierwszym autem, który trafił na eksport w 1975 roku był oczywiście Pony, a pierwszymi zagranicznymi rynkami były… Gwatemala i Ekwador, skąd pochodziło zamówienie na pierwszych 5 aut, które wykorzystywane były jako taksówki. W latach osiemdziesiątych Hyundai jest już liczącą się na świecie marką motoryzacyjną. Zwiększa się znacznie produkcja, do sprzedaży wchodzi Pony drugiej generacji (1982), a w 1984 r. powstaje m.in. największa na owe czasy fabryka samochodów w Ulsan w Korei, z której każdego roku wyjeżdża niemal 1,5 miliona aut. Mimo iż Korea stała się drugim co do wielkości rynkiem motoryzacyjnym w Azji, coraz większy udział w ogólnej sprzedaży stanowi sprzedaż zagraniczna. Stopniowo samochody marki Hyundai zaczęły pojawiać się w kolejnych krajach. Na rynku amerykańskim Hyundai zadebiutował w 1986 roku modelem Excel.

Do Europy Hyundai wkraczał powoli – po raz pierwszy auta tej koreańskiej marki zostały zaprezentowane europejskiej publiczności podczas wystawy samochodowej w Brukseli w 1978 r. A już pod koniec tegoż roku w Belgii i Holandii pojawiły się pierwsze przedstawicielstwa Hyundaia. Jednak dopiero w latach 80-tych i 90-tych Hyundai zaczyna bardziej energicznie podbijać Stary Kontynent. A już w 1995 roku po raz pierwszy Europa stała się największym eksportowym rynkiem zbytu dla koreańskiej marki z liczbą prawie 200 tys. sprzedanych aut. Na początku tej dekady do największych importerów samochodów marki Hyundai zalicza się USA, Kanadę i … Polskę.

Niezwykle ważne dla Hyundaia okazały się lata 1999 i 2000. Po pierwsze w marcu 1999 roku Hyundai przejął swojego lokalnego rywala – 51% akcji marki Kia i powstał koncern Hyundai-Kia Automotive Group z siedzibą w Seulu. Rok później nastąpiło całkowite wydzielenie ze struktur konglomeratu Hyundai Group. W tym też roku Hyundai nawiązał strategiczne partnerstwo z koncernem DaimlerChrysler. Niemiecko-amerykańska firma stała się właścicielem 10% akcji w koreańskiej firmie. Jednak współpraca ta, z braku jakichś oszałamiających korzyści dla obu stron, przetrwała tylko do 2004 roku. I w końcu w 2000 roku Hyundai wchodzi na rynek chiński, w którym to roku następuje otwarcie pierwszej montowni.

Pierwsze lata trzeciego tysiąclecia to już ugruntowana pozycja Hyundaia jako marki i wspólnie z Kią jako koncernu motoryzacyjnego (szóste miejsce pod względem sprzedaży). Koreańska marka stawia nie tylko na wielkość sprzedaży. Stale rozwija i unowocześnia swoją gamę modelową, w skład której wchodzą poza autami osobowymi, także modele terenowe, pojazdy dostawcze oraz autobusy. Ponadto Hyundai wciąż udoskonala swoje modele pod względem bezawaryjności, w wielu przypadkach przewyższając już pod tym względem innych konkurentów z Europy, Japonii czy Stanów Zjednoczonych.

W 2003 roku Hyundai Motor Europe wybudował za kwotę 55 mln euro centrum biurowe oraz badawczo - rozwojowe w Russelsheim pod Frankfurtem, a w 2007 roku rozpoczęta została budowa wartej miliard euro pierwszej na europejskim rynku fabryki Hyundaia w Czechach. Od 2006 roku w Russelsheim oficjalnie zaczęło działać Europejskie Centrum Designu Hyundaia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Od wczoraj uległa zmianie organizacja ruchu na budowanym odcinku drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Lubin Południe a Legnica Północ. Kierowcy mogą już korzystać z nowego odcinka o długości 6 km.
Gotowy na podróż? Rozwiąż quiz Gotowy na podróż? Rozwiąż quiz