1. Samochody
  2. Dacia
  3. Historia marki

Nazwa marki Dacia, która powstała w Rumunii pod nazwą Uzina de Autoturisme Pitesti, wywodzi się od rzymskiej prowincji Dacja, która leży na obecnych terenach Rumunii. Od początku swojego istnienia Dacia ściśle współpracowała z Renault, wykorzystując technologię francuskiego koncernu oraz produkując auta na jego licencji. Od 1999 Renault jest już większościowym udziałowcem Dacii.

Historia rumuńskiej marki Dacia wiąże się z powstaniem w 1952 roku firmy Uzina de Autoturisme Pitesti z fabryką w miejscowości Pitesti, gdzie od 1943 r. wytwarzane były części samolotowe. Nazwa Dacia pochodzi od historycznej krainy - rzymskiej prowincji (Dacja), jaka pokrywała się obszarem z obecną Rumunią.

Od niemal początku swojego istnienia Dacia ściśle współpracuje z Renault, wykorzystując technologię francuskiego koncernu oraz produkując auta na jego licencji. Jeszcze w 1966 r., kiedy to zostaje zakończona budowa fabryki samochodów Pitesti, Rumuni próbują stworzyć swoje auto o nazwie Mioveni. Jednak próby okazują się mało udane i dwa lata później Dacia podpisuje oficjalną umowę o współpracy z Renault. W tym samym roku powstaje pierwszy model - Dacia 1100 (37 tys. egzemplarzy wyprodukowane do 1971 r.), który wzorowany jest na Renault 8. Posiada on umieszczony z tyłu, 46-konny silnik, który umożliwiał rozpędzenie do 130 km/h.

W 1969 r. debiutuje drugi model Dacii - 1300, który z kolei bazuje na Renault 12. W kolejnych latach pojawiają się różne wersje silnikowe (w zależności od silnika - m.in. 1210, 1310, 1410) oraz nadwoziowe (m.in. kombi w 1973 r., czy też pickup). Dacia 1300 produkowana jest aż do 1980 roku, w międzyczasie pojawiła się także wersja 1300p, przeznaczona na rynek polski. Rumuńska firma tworzy również samodzielnie różne wersje, które nie są wytwarzane przez Renault. M.in. coupe Brasovia (nie weszła jednak do seryjnej produkcji), inne coupe Dacia Sport dostawczy 1308 Jumbo, hatchback Liberta, pickup z napędem na 4 koła lub tylną oś oraz sedan Star (również nie wszedł do seryjnej produkcji).

W 1976 roku Dacia decyduje o zakończeniu współpracy i kontynuuje produkcję we własnym zakresie. Mimo to wciąż wykorzystuje niektóre technologie od innych producentów. Ostatnim modelem przed rozwodem jest Dacia 2000, model z wyższej klasy, który bazuje na Renault 20. W latach osiemdziesiątych władze rumuńskie zgłaszają zapotrzebowanie na małe i przede wszystkim niedrogie auto, które byłoby dostępna dla szerszego grona odbiorców. Powstaje Dacia 500 Lastun, jednak ze względu na słaby silnik i słabe wykonanie nie cieszyła się oczekiwanym powodzeniem.

Pierwszym samodzielnie skonstruowanym modelem jest Dacia Nova, która światło dzienne ujrzała w 1998 r. Wykorzystano w nim wiele rozwiązań, choć w większości przestarzałych, pochodzących od Peugeota i Renault. Ponieważ w 1999 roku Renault nabywa 51% udziałów w rumuńskiej spółce, już rok później następuje modernizacja tego modelu w bardziej nowoczesne silniki, a auto zmienia nazwę na SuperNova.

Przełom ubiegłego i obecnego stulecie to całkowite niemal przejęcie Dacii przez Renault. W 2000 roku Renault zwiększa swój udział wpierw do 73,2%, a następnie do 81,4%. Rok później w rękach francuskiego koncernu jest już 92,7% akcji, a w 2003 ostatecznie 99,3%. W 2003 roku pojawia się jeszcze jeden model - Solenza, który jest lepiej wyposażonym i zmodernizowanym następcą SuperNovy.

Po przejęciu Dacii, Renault zainwestował prawie 500 mln euro w unowocześnienie rumuńskich fabryk. W 2004 roku pojawia się zupełnie nowy model - Dacia Logan, który swoją niską ceną i niezłym wyposażeniem podbić rynki krajów rozwijających się (nie tylko w Europie). Jednak duże zainteresowanie spowodowało, że wkrótce Logan trafił także i na rynki zachodniej Europy. W kolejnych latach Dacia wprowadza kolejne wersje Logana - wydłużoną MCV, pickupa i wreszcie hatchbacka o nazwie Sandero.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jeep Wrangler zadebiutował w Los Angeles
Jeep Wrangler zadebiutował w Los Angeles
Legenda amerykańskiej motoryzacji debiutuje w nowej odsłonie. Jeep Wrangler zachował terenowe właściwości jezdne, a na jego pokładzie pojawiło się wiele nowoczesnych rozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo podróży.