1. Samochody
  2. Corvette
  3. Historia marki

Corvette to super-sportowe samochody osobowe produkowane przez firmę Chevrolet i przez długi czas sprzedawane także pod taką marką. Dopiero po ponad 50 latach od pojawienia się pierwszej generacji modelu (C1 w 1953 r.) od 2005 roku Corvette stała się osobną marką samochodową.

Pierwsza generacja Corvette pojawiła się w 1953 roku. Sportowe auto zostało zaprezentowane w zimny styczniowy dzień podczas wystawy "Motorama", czyli pokazu studyjnych pojazdów koncernu General Motors. Nazwana na cześć wojennego okrętu Corvette należała do marki Chevrolet.

Był to nietypowy projekt, bowiem w tamtych czasach samochód sportowy był jednym z zapomnianych typów aut. Kryzysy z poprzednich lat zmuszały koncerny do projektowania tanich i przede wszystkim praktycznych samochodów. Pierwsza odsłona Corvette ujawniła się jako dwumiejscowy roadster. Na stalowej ramie osadzono nadwozie wykonane z tworzyw sztucznych. Pierwszy model był napędzany rzędową jednostką sześciocylindrową o pojemności 3.860cm3. Generowała moc 150 koni mechanicznych. Trzy lata po premierze pojawił się model po face-liftingu nadwozia. Wtedy też po raz pierwszy można było zamówić Corvette ze sztywnym dachem typu hardtop. Pojawiły się także nowe silniki (V8-265KM, V8-283KM, oba o pojemnościach 4,6l).

Po dziesięciu latach od debiutu zaprezentowano nową generację: Corvette Sting Ray. Auto różniło się zmodyfikowaną ramą, która była teraz lżejsza. Z przodu unowocześniono zawieszenie, natomiast nadwozie przybrało kształt rekina. Auto było sprzedawane w dwóch wersjach nadwoziowych: cabriolet oraz fastback coupe.

Trzecia generacja Corvette pojawiła się w 1968 roku. Zachowano nazwę Stingray, lecz zmieniono jej pisownię. Inspiracją do stworzenia tego modelu był prototyp o nazwie Mako Shark II. Auto było napędzane jednostką V8 o mocy 350 koni mechanicznych. Jednak na przełomie lat siedemdziesiątych wprowadzono restrykcyjne ograniczenia emisji substancji szkodliwych, co zakończyło tymczasowo wyścig mocy. Kolejny był kryzys paliwowy, który spowodował, że moc w sportowym Corvette zmalała o 180 koni. Ze względów bezpieczeństwa w 1975 roku zrezygnowano z wersji roadster.

W 1984 roku pojawił się "uspokojony" następca czwartej generacji. Auto posiadało grzeczną stylistykę oraz silniki o mocach 200-250 koni mechanicznych. W 1987 roku szefostwo firmy zdecydowało się na przywrócenie do życia wersji z miękkim dachem. Dwa lata później pokazano wersję ZR1, która ponownie obudziła sportowego ducha w tym aucie. Dzięki silnikowi V8 o pojemności 5.7 litra auto dysponowało mocą 367-405 koni mechanicznych.

W 1997 roku pojawiła się na rynku piąta generacja Corvette. Tym razem nadwozie zbudowano z tworzyw sztucznych i oparto je na hydroformowanej ramie skrzynkowej. Popracowano też nad rozkładem mas stosując układ transaxle. Auto było napędzane jednostką o pojemności 5.665 cm3 (345KM). W 2001 roku amerykański producent zaprezentował światu następcę ZR1, czyli model Z06. Auto było napędzane najpierw silnikiem o mocy 385 koni, a rok później 405 koni, który był połączony z sześciobiegową skrzynią manualną.

Ostatnia generacja pojawiła się w 2005 roku. Od tego modelu marka Corvette zaczęła niezależnie funkcjonować na rynku. Podczas prac rozwojowych nad tym modelem skupiono się na poprawieniu właściwości jezdnych oraz ułatwieniu korzystania z niego na co dzień. Po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat samochód marki Corvette posiadał nie chowające się reflektory. W 2006 roku zadebiutował model Z06 wyposażony w silnik o pojemności 7 litrów i mocy 512 koni.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes CLS trzeciej generacji odsłonięty!
Mercedes CLS trzeciej generacji odsłonięty!
Mercedes zaprezentował trzecią odsłonę luksusowego modelu CLS, który kilkanaście lat temu zapoczątkował erę czterodrzwiowych sedanów.