1. Samochody
  2. Chevrolet
  3. Historia marki

Nazwa tej amerykańskiej marki pochodzi od nazwiska szwajcarskiego mechanika, konstruktora i wreszcie kierowcy rajdowego w jednym - Louisa Chevroleta. Firma Chevrolet została założona w 1911 roku przez Louisa Chevroleta i Williama Duranta założyciela General Motors.

Choć marka Chevrolet należy do największych legend amerykańskiej motoryzacji, to jej korzenie wywodzą się z Europy, a dokładniej ze Szwajcarii. Początek historii marki datowany jest na rok 1911 r., kiedy otwarto pierwsze zakłady produkcyjne firmy w Detroit.

To nazwisko Louisa Chevroleta, syna szwajcarskiego zegarmistrza, dało podwaliny do powstania jednej z najbardziej znanych amerykańskich marek motoryzacyjnych. Louis swoją przygodę ze światem czterech kółek zaczął najpierw od konstruowania dwukołowych… rowerów. Talent inżynieryjny, jaki tkwił w Chevrolecie, zafascynował słynnego magnata nieruchomości Vanderbilta, który przypadkiem odwiedził mały zakład Chevroleta w Szwajcarii. Namówił go do odwiedzenia Stanów Zjednoczonych oferując jednocześnie pomoc w rozwoju kariery kierowcy rajdowego, kolejnej pasji młodego Louisa.

Kariera rajdowa Chevroleta nabrała rozpędu w 1907 r. pod szyldem Buick Bug. Buick został przejęty przez przedsiębiorcę motoryzacyjnego Williama Crapo Durant, a marka Buick zdobyła ogromną popularność. Do 1908 r. Buick był częścią Durant's General Company w New Jersey - późniejszego General Motors. Nie trzeba było wiele czasu, żeby Louis Chevrolet, został zauważony przez Duranta. 3 listopada 1911 r. tych dwoje połączyło swoje siły i tak powstała legenda - firma samochodowa Chevrolet Motor, która po 7 latach od tego momentu niemal z miejsca weszła w skład konglomeratu General Motors.

Doświadczenie w sportach motorowych szybko przełożyło się na jakość pierwszych samochodów seryjnych marki Chevrolet. Potwierdzeniem tych słów niech będzie fakt, że pierwszy model tej marki, który pojawił się na rynku w 1922 r. – nie posiadał jeszcze dwuczłonowej nazwy – bardzo szybko zdetronizował pod względem sprzedaży legendarny model Forda T. Liderem na amerykańskim rynku Chevrolet pozostał przez kolejne 40 lat, do roku 1976.

W tym czasie Chevrolet skonstruował swój największy hit, model Corvette. Pierwsza generacja tego modelu, oznaczona symbolem C1 pojawiła się na rynku w 1953 r., która została oparta na nadwoziu kabrioleta, a w zasadzie roadstera, bowiem pojazd dysponował tylko dwoma miejscami. Do napędu tego modelu posłużyła rzędowa jednostka R6 o pojemności 3860 ccm i mocy 150 KM. Corvette było ucieleśnieniem charakteru marki, od lat przecież funkcjonującej z sukcesami w sportach motorowych ale także marzeń jej założycieli. Zaledwie trzy lata po debiucie wersji C1, pojawiła się delikatnie przestylizowana seria, która jako jeden z pierwszych pojazdów na świecie posiadała twardy dach, tzw. „hard top”. Pod maskę samochodu zawędrowały także pierwsze, równie legendarne jak sam model, bulgoczące silniki V8. Te pod maską Corvette dysponowały mocą 265 KM. Najwięcej splendoru w okresie zimnej wojny dała amerykańskiej marce druga generacja samochodu, która zadebiutowała 10 lat później. Corvette Sting Ray, bo tak brzmiała pełna nazwa pojazdu, była nie tylko szybka, ale także prestiżowa. Do napędu posłużył silnik 327 V8 o mocy 365 KM. W roku 1966 zastosowano silnik 427, z serii zwanej big-block, o mocach 425-435 KM.
Choć od kilku lat Corvette zostało przez koncern General Motors wydzielone bezpośrednio ze struktur Chevroleta, to nadal jest w świadomości klientów powiązanym modelem z tą amerykańską marką.
Ważnym etapem rozwoju firmy był rok 1918, kiedy to ukazała się na rynku pierwsza lekka ciężarówka firmy Chevrolet. Firma postanowiła dać klientom możliwość ingerencji w ostateczny wygląd dostawczych egzemplarzy, skupiając się jedynie na dostarczaniu na linie montażowe podwozi z silnikami i kabin. Nabywcy z kolei mogli przystosować przestrzeń załadunkową do własnych potrzeb poprzez wybór różnych form zabudowy. Dzięki tak dużej elastyczności półciężarówki Chevroleta cieszyły się popularnością przez kilkadziesiąt lat.

Ekspansja koncernu General Motors w Europie doprowadziło w dwudziestoleciu międzywojennym do powstania pierwszego oddziału marki Chevrolet na Starym Kontynencie. Miało to miejsce w 1923 r. w Kopenhadze. Kolejnymi krajami w Europie do których zawitała marka to kraje skandynawskie, bałtyckie, Niemcy, Austria, Rosja, Węgry, Czechosłowacja, a także Polska. W 1928 r. w Warszawie została uruchomiona pierwsza montownia samochodów GM. Jej uroczyste otwarcie miało miejsce 10 września 1928 i data ta może zostać oficjalnie uznana za początek działalności koncernu GMC w Polsce. Wraz z montownią pojawiły się też pierwsze samochody osobowe. Okres zimnej wojny spowodował wycofanie się Chevroleta z Polski.
Historia zatoczyła koło po prawie osiemdziesięciu latach. Chevrolet jest ponowie montowany w Warszawie. W 2004 r. po wykupieniu przez amerykańską firmę upadającej, koreańskiej marki Daewoo, będącej w posiadaniu zakładów FSO na warszawskim Żeraniu wznowiono produkcję modeli Chevrolet – dawnych modeli Daewoo. Auta eksportowane są do wielu krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Pozycja marki Chevrolet na świecie nieco podupadła - za sprawą niższej sprzedaży koncernu General Motors na rynku amerykańskim i większej konkurencji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Honda Civic Type R z rekordem okrążenia toru Estoril
Honda Civic Type R z rekordem okrążenia toru Estoril
Honda kontynuuje swój program ustanawiania rekordów przejazdu kolejnych torów wyścigowych. Tym razem nowy rekord okrążenia dla Hondy Civic Type R na torze Estoril w Portugalii ustanowił Tiago Monteiro.