1. Samochody
  2. Cadillac
  3. Historia marki

Nazwa Cadillac wywodzi się od francuskiego oficera - Antoine de la Motte Cadillac, który na początku XVIII w. założył małą osadę tworząc podwaliny pod dzisiejsze Detroit. Firma o tej nazwie powstała w 1902 roku, kiedy to Henry Martin Leland przejął fabrykę samochodów od Forda, dla którego wcześniej m.in. wytwarzał silniki samochodowe.

Marka Cadillac kojarzy się każdemu fanowi czterech kółek jednoznacznie z wielkim krajem za oceanem. Ta ikona motoryzacji powstała w 1902 roku. Założycielem firmy był Henry Martin Leland, który zajmował się produkowaniem różnych komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Nazwa Cadillac wzięła się od nazwiska pewnego francuskiego podróżnika, który w XVIII wieku odkrył miejscowość, która po kilkunastu dekadach przekształciła się w wielką aglomerację o nazwie Detroit.

Marka Cadillac bardzo szybko zdobyła popularność za sprawą jakości produkcji, do której przywiązywano wówczas ogromną wagę. Model A oraz "30" były potwierdzeniem tego sukcesu. Dzięki nim firma zdobyła tak dużą popularność, że zainteresował się nią koncern General Motors, który w 1909 roku przejął kontrolę nad firmą. Marka Cadillac stała się dywizją luksusowych samochodów pod skrzydłami GM. Pomysły konstruktorów pracujących dla Cadillaca, były jak na owe czasy bardzo innowacyjne. To właśnie w modelach tej marki po raz pierwszy pojawiły się takie rozwiązania jak silnik V8, klimatyzacja czy reflektory włączane z poziomu deski rozdzielczej. W latach 30-tych Cadillac zasłynął z produkcji potężnych silników V12 oraz V16.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej producent samochodów z Detroit i jego ociekające chromem modele szybko stały się ikoną powojennej motoryzacji Stanów Zjednoczonych. Auta takie jak Coupe de Ville, Fleetwood czy El Dorado bardzo szybko zaaklimatyzowały się na parkingach przy willach w Hollywood.

Pierwszy, poważny cios dla Cadillaca przyszedł w latach siedemdziesiątych, kiedy pojawił się kryzys naftowy. Ogromne modele z nie mniejszymi silnikami, które królowały na autostradach i szosach w poprzedniej dekadzie, nagle stały się utrapieniem. Firma starała się reagować bardzo dynamicznie na panujące trendy rynkowe. Niemal wszystkie jednostki otrzymały alternatywę w postaci silników o zmniejszonych pojemnościach. W latach osiemdziesiątych pojawiły się modele z całkiem nowych segmentów jak Seville czy Cimarron, lecz nadal producent popełniał kardynalny błąd. Do samochodów montowano paliwożerne jednostki V8, przez co duża część klientów zainteresowała się oszczędniejszymi modelami z importu.

Mały renesans dla Cadillaca nadszedł w latach 90-tych. Wdrażano wtedy nową filozofię marki, ukrytą pod nazwą "Sztuka i Nauka". Całkiem nowe kształty, inna jakość - nowe życie dla firmy. Na efekty trzeba było poczekać do końca dekady, kiedy pojawił się prawdziwy hit - Escalade oraz model CTS. Te lata to również okres, kiedy amerykańska marka zaczęła myśleć o podboju rynków za oceanem. Dzięki nowym modelom marka z Detroit nadal doskonale funkcjonuje na rynku aut luksusowych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe Audi A6 - znamy polskie ceny
Nowe Audi A6 - znamy polskie ceny
Importer niemieckiej marki opublikował właśnie cennik nowego Audi A6. Samochód będzie dostępny na początek w silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Cennik otwiera kwota 296 600 zł.