1. Samochody
  2. Cadillac
  3. Historia marki

Nazwa Cadillac wywodzi się od francuskiego oficera - Antoine de la Motte Cadillac, który na początku XVIII w. założył małą osadę tworząc podwaliny pod dzisiejsze Detroit. Firma o tej nazwie powstała w 1902 roku, kiedy to Henry Martin Leland przejął fabrykę samochodów od Forda, dla którego wcześniej m.in. wytwarzał silniki samochodowe.

Marka Cadillac kojarzy się każdemu fanowi czterech kółek jednoznacznie z wielkim krajem za oceanem. Ta ikona motoryzacji powstała w 1902 roku. Założycielem firmy był Henry Martin Leland, który zajmował się produkowaniem różnych komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Nazwa Cadillac wzięła się od nazwiska pewnego francuskiego podróżnika, który w XVIII wieku odkrył miejscowość, która po kilkunastu dekadach przekształciła się w wielką aglomerację o nazwie Detroit.

Marka Cadillac bardzo szybko zdobyła popularność za sprawą jakości produkcji, do której przywiązywano wówczas ogromną wagę. Model A oraz "30" były potwierdzeniem tego sukcesu. Dzięki nim firma zdobyła tak dużą popularność, że zainteresował się nią koncern General Motors, który w 1909 roku przejął kontrolę nad firmą. Marka Cadillac stała się dywizją luksusowych samochodów pod skrzydłami GM. Pomysły konstruktorów pracujących dla Cadillaca, były jak na owe czasy bardzo innowacyjne. To właśnie w modelach tej marki po raz pierwszy pojawiły się takie rozwiązania jak silnik V8, klimatyzacja czy reflektory włączane z poziomu deski rozdzielczej. W latach 30-tych Cadillac zasłynął z produkcji potężnych silników V12 oraz V16.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej producent samochodów z Detroit i jego ociekające chromem modele szybko stały się ikoną powojennej motoryzacji Stanów Zjednoczonych. Auta takie jak Coupe de Ville, Fleetwood czy El Dorado bardzo szybko zaaklimatyzowały się na parkingach przy willach w Hollywood.

Pierwszy, poważny cios dla Cadillaca przyszedł w latach siedemdziesiątych, kiedy pojawił się kryzys naftowy. Ogromne modele z nie mniejszymi silnikami, które królowały na autostradach i szosach w poprzedniej dekadzie, nagle stały się utrapieniem. Firma starała się reagować bardzo dynamicznie na panujące trendy rynkowe. Niemal wszystkie jednostki otrzymały alternatywę w postaci silników o zmniejszonych pojemnościach. W latach osiemdziesiątych pojawiły się modele z całkiem nowych segmentów jak Seville czy Cimarron, lecz nadal producent popełniał kardynalny błąd. Do samochodów montowano paliwożerne jednostki V8, przez co duża część klientów zainteresowała się oszczędniejszymi modelami z importu.

Mały renesans dla Cadillaca nadszedł w latach 90-tych. Wdrażano wtedy nową filozofię marki, ukrytą pod nazwą "Sztuka i Nauka". Całkiem nowe kształty, inna jakość - nowe życie dla firmy. Na efekty trzeba było poczekać do końca dekady, kiedy pojawił się prawdziwy hit - Escalade oraz model CTS. Te lata to również okres, kiedy amerykańska marka zaczęła myśleć o podboju rynków za oceanem. Dzięki nowym modelom marka z Detroit nadal doskonale funkcjonuje na rynku aut luksusowych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Odświeżona Mazda 6 zadebiutuje w Genewie
Odświeżona Mazda 6 zadebiutuje w Genewie
Japoński producent przygotowuje się do salonu motoryzacyjnego w Genewie. Na halach wystawowych pojawi się odświeżona Mazda 6. Znamy już listę zmian w tym modelu.
Citroen C3 Aircross Citroen C3 Aircross