Audi - Historia koncernu

Wszystko o samochodach marki Audi

Wszystkie marki samochodów

Historia marki Audi

Znane na całym niemal świecie logo (cztery przeplatające się pierścienie) symbolizują cztery firmy produkujące samochody - Horch, Audi, Wanderer oraz DKW - które połączyły się w 1932 roku tworząc podwaliny pod dzisiejszy koncern. Najważniejszą postacią w historii Audi jest August Horch, który w latach 1899 i 1909 założył firmy Horch i Audi.

Historia marki Audi - zdjęcie 1 - kliknij, żeby powiększyć...
Historia marki Audi - zdjęcie 2 - kliknij, żeby powiększyć...
Historia marki Audi - zdjęcie 3 - kliknij, żeby powiększyć...

Firma A. Horch & Cie. zostaje założona przez Augusta Horcha 14 listopada 1899 roku w Kolonii. Tam też powstaje pierwszy pojazd. Okazuje się jednak, że Horch nie jest w stanie sam udźwignąć ciężaru finansowego produkcji samochodów, dlatego też poszukuje partnerów. W wyniku tych poszukiwań przenosi firmę w 1902 do Reichenbach, a w 1904 do Zwickau. W tym też czasie następuje zmiana nazwy na A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG. W zakładach w Zwickau są wytwarzane luksusowe modele z silnikami czterocylindrowymi o pojemnościach 2,6 i 5,8 litra oraz mocy 22 i 40 koni mechanicznych.

Inne spojrzenie na dalsze losy firmy (Horch chciał pójść w kierunku bardziej sportowych modeli) spowodowały, iż Horch zmuszony był opuścić firmę (1909). Nie zrażony tym tworzy niemal natychmiast (16 czerwca 1909 r.) nową firmę (wyrokiem sądu nie może użyć w niej swojego nazwiska), którą nazywa Audi Werke (\"audi\" po łacinie oznacza \"słuchaj\", a więc niemal to samo co \"horch\" po niemiecku). W grudniu 1914 roku Audi Automobilwerke GmbH została przekształcona w spółkę akcyjną AG. Od samego początku marka Audi odnosiła sportowe sukcesy. Zwycięstwa w austriackich rajdach alpejskich w latach 1911- 1914 pozwoliły Horchowi w ciągu kilku lat rozsławić nazwę Audi na cały świat. Od tamtego czasu odnoszące najwięcej zwycięstw Audi Typ C 14/35 KM nosiło przydomek \"Alpejski zwycięzca\". Po I Wojnie Światowej August Horch wycofuje się jednak z firmy i przenosi do Berlina, gdzie pracuje jako rzeczoznawca ds. motoryzacji.

W 1921 Audi Werke wypuszcza pierwszy na rynku niemieckim samochód z kierownicą po lewej stronie (Audi 14/50 KM Typ K). W latach 20-tych dwudziestego wieku Audi zyskuje popularność jako firma produkująca luksusowe samochody z sześcio- i ośmiocylindrowymi silnikami. W 1923 roku pojawił się typ M z silnikiem sześciocylindrowym, w 1927 roku zaś zaprezentowany został Audi Imperator, pierwszy ośmiocylindrowy samochód Audi.

W 1928 r. pakiet większościowy w firmie przejmuje J.S. Rasmussen, właściciel marki DKW. Jego firma, która pod różnymi nazwami istnieje od 1904 r. (Zschopauer Motorenwerke/DKW), wytwarzała m.in. rowery, motocykle (jeden z największych wówczas producentów motocykli) oraz niewielkie pojemnościowo silniki. Przejęcie Audi Werke AG wiąże się z rozpoczęciem produkcji własnych samochodów, sprzedawanych pod marką DKW, która została zarejestrowana w 1922 r. W 1931 r. w Zwickau rozpoczyna się produkcja na dużą skalę małego samochodu o drewnianej karoserii pokrytej sztuczną skórą, z napędem na przednie koła i typowym dla DKW dwusuwowym silnikiem. Do 1942 r. fabrykę opuściło ponad ćwierć miliona egzemplarzy tego modelu.

Najwcześniej spośród czterech firm, które symbolizują dzisiejsze pierścienie w logo Audi, została założona firma Wanderer, bo już w 1885 r. jako Chemnitzer-Velociped-Depot Winklhofer & Jaenicke. Jednak początkowe lata to produkcja m.in. rowerów, motocykli, a nawet maszyn do pisania. Przygoda z samochodami na dobre rozpoczęła się w 1913 r., jednak do 1918 r. powstało zaledwie 2 tys. aut tej marki (model Puppchen kosztuje 4 tys. marek). W 1926 r. firma wypuszcza model W 10 z 30-konnym silnikiem 4-cylindrowym, a w 1928 sześciocylindrowego W 11. W 1929 r. produkcja motocykli została sprzedana firmie NSU.

Połowa lat dwudziestych jest okresem, kiedy to do Europy trafia coraz więcej aut amerykańskich. Większość niemieckich producentów nie jest w stanie stawić im skutecznie czoła. Do tego dochodzi ponadto kryzys gospodarczy końca tej dekady. Efektem tej sytuacji jest powstanie 29 czerwca 1932 r. z inicjatywy Saksońskiego Banku Państwowego związku czterech saksońskich firm motoryzacyjnych pod nazwą Auto Union AG. Do momentu wybuchu drugiej wojny światowej Auto Union nie posiada jednak jednej wspólnej marki, pod którą wytwarzane byłyby chociażby wszystkie samochody. Aby jednak uniknąć niepotrzebnej wewnętrznej konkurencji, został ustalony podział na segmenty rynkowe. I tak, do DKW należały motocykle i małe samochody, Wanderer - auta klasy średniej, Audi - klasa średnia wyższa i Horch - najbardziej luksusowe limuzyny.

Jedną z koncepcji, które zapewniły sukces ciągle jeszcze młodej marce Auto Union było precyzyjne przyporządkowanie poszczególnych marek do określonego segmentu rynku, które pozwoliło na wprowadzenie wzajemnie uzupełniającej się palety modeli. W ramach marki Audi powstał w ten sposób Audi Front Typ UW - samochód klasy średniej, przy którym nowy koncern po raz pierwszy wykorzystał efekt synergii.

Ważną cechą nowego Audi był napęd na przednią oś. Przeniesiono tutaj doświadczenia z DKW z napędem na przednie koła do samochodu klasy średniej. Jako jednostka napędowa służył sześciocylindrowy, 2-litrowy silnik firmy Wanderer skonstruowany przez Ferdinanda Porsche, nadwozie limuzyny pochodziło z działu budowy karoserii Horcha natomiast kabriolety budowane były przez renomowanego producenta nadwozi Gläser z Drezna.

Produkcja seryjna Audi Front Typ UW – nazwa oznacza typ U z silnikiem firmy Wanderer – rozpoczęła się wiosną 1933 r. Rok później produkcja Audi została przeniesiona do leżącego w pobliżu zakładu Horch, by zrobić miejsce w zakładzie Audi dla stale rosnącej produkcji DKW. Po technicznych modernizacjach i z mocniejszym 2,3-litrowym silnikiem Wanderera nowe Audi Front 225 zostało zaprezentowane na Berlińskiej Wystawie Samochodowej w 1935 r. i pozostało w ofercie produkowanych samochodów do 1938 r. W następnym modelu – Audi 920 – wyraźnie widać było cechy systemu modułowego. Podwozie, z konwencjonalnym napędem na tylne koła, podobnie jak nowoczesny kształt nadwozia, nawiązywały w głównych rysach do sześciocylindrowego Wanderera Typ W 23. Ten elegancki samochód posiadał sześciocylindrowy, rzędowy silnik OHC skonstruowany w zakładach Horch, a tylna oś opierała się na zasadzie osi pływającej stosowanej w DKW. W grudniu 1938 r. pierwsze samochody nowego typu zjechały z linii produkcyjnej Auto Union – w zakładach Horch.

Wybuch drugiej wojny światowej zahamował jednak rozwój Auto Union. We wszystkich zakładach produkowane było uzbrojenie wojskowe. Po wojnie cały majątek przedsiębiorstwa zostaje zdemontowany i w ramach odszkodowania wojennego trafia do Związku Radzieckiego. 17 sierpnia 1948 roku Auto Union AG zostaje wykreślone z rejestru handlowego. Jednak już rok później w Ingolstadt zostaje ona reaktywowana, choć znajduje się w poważnych tarapatach finansowych, m.in. z powodu tego, że produkowane są głównie dwusuwowe modele DKW.

Pierwszymi powojennymi pojazdami spod znaku czterech pierścieni były sprawdzone produkty DKW. Te proste, niezawodne wytrzymałe samochody oraz motocykle najlepiej pasowały do tych trudnych lat. Na targach eksportowych w Hanowerze wiosną 1949 r. wystawiony został DKW F 89 L Schnelllaster i motocykl DKW RT 125 W. Ugruntowały one produkcję pojazdów w Ingolstadt. Równolegle trwały prace nad samochodem osobowym DKW, którego produkcja rozpoczęła się latem 1950 r. w zakładzie w Düsseldorfie.

W 1958 r. firmę przejmuje Daimler-Benz, a od 1965 r. trafia ona pod skrzydła Volkswagena. Pozostawanie przy dwusuwowym silniku sprawiło, że na początku lat 60-tych wielkość sprzedaży DKW systematycznie spadała. Dlatego też wkrótce do sprzedaży trafia nowa czterocylindrowa, czterosuwowa jednostka o pojemności 1695 cm3 i mocy 72 KM - wpierw do ostatniego z modeli DKW - F102 a następnie do Audi 72, które światową premierę miało w 1965 r. na wystawie we Frankfurcie. W następnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a dwa lata później Audi 60 i 75. Prawdziwym hitem staje się Audi 100, które zaprezentowane zostaje w 1968 r.

Pod zarządem Volkswagenwerk AG w 1969 r. doszło do fuzji Auto Union GmbH i NSU Motorenwerke AG z Neckarsulm. Nowe przedsiębiorstwo nosiło teraz nazwę Audi NSU Auto Union AG i miało siedzibę w Neckarsulm. W 1972 r. pojawiło się Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Wkrótce w Audi rozpoczyna się \"era Piëcha\". Audi staje się producentem samochodów intensywnie wprowadzającym innowacje techniczne. Jednocześnie dążono stopniowo do podwyższenia pozycjonowania marki Audi na rynku. Silnik pięciocylindrowy (1976), turbodoładowanie (1979) i napęd na wszystkie koła quattro (1980) są najlepszymi świadkami tej drogi. Niezwykle ważny dla firmy był również rok 1980 i model Quattro, który po pierwsze przyczynił się do wzrostu popularności marki, a po drugie dzięki niemu Audi odniosło liczne sukcesy na trasach wielu rajdów.

W 1985 roku dochodzi do zmiany nazwy z Audi NSU Auto Union AG na AUDI AG. Od tego czasu przedsiębiorstwo i produkty noszą tę samą nazwę. Siedziba firmy wróciła do Ingolstadt.

Wróć do strony głównej marki Audi

Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014