1. Samochody
  2. Alfa Romeo
  3. Historia marki

Historia tej włoskiej marki sięga 1906 r., kiedy to Alexandre Darracq zakłada fabrykę samochodów. Problemy finansowe powodują przejęcie firmy przez grupę przedsiębiorców i zmianę nazwy na Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (w skrócie ALFA). Drugi człon nazwy pojawił się podczas I wojny światowej, kiedy to kierownictwo fabryki objął Nicola Romeo.

Już w 1910 roku wówczas jeszcze Alfa produkuje swój pierwszy model - 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy ma 4-litrowy silnik o mocy 42 KM i był w stanie jechać z maksymalną prędkością nawet 115 km/h. Nic dziwnego, że już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstają kolejne jego odmiany - 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (73, a później nawet 82 KM miały wersje rajdowe). Auto to od razu osiąga sukcesy sportowe - pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W okresie I wojny światowej fabryka produkuje amunicję i sprzęt oraz silniki lotnicze i kompresory dla wojska. W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu) i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują modele RL (1922) i jego tańszy i słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem i sukcesem Alfy w owych czasach jest wyprodukowany w 1925 r. model P2. Pierwszy samochód Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - o nazwie 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

Kiedy w 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo), ogłoszona zostaje decyzja o wycofaniu się z rajdów. Jednak tylko oficjalnie, bowiem ciągle, i to z sukcesami, w rajdach startują modele Alfy, tyle że w barwach teamu Ferrari. W tym też czasie na rynku pojawiają się kolejne wersje modelu 6C (1900 i 2300) oraz nowy, ośmiocylindrowy 8C w 1931 r. Cały czas też powstają typowo sportowe modele, jak Typ B i Typ C oraz P3. Jednak zmiana władz wpłynęła na unowocześnienie zakładów, wprowadzono m.in. produkcję masową, a także pojawiły się pierwsze samochody ciężarowe a nawet autobusy.

Jeszcze przed wojną (1938) światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Był to jednomiejscowy bolid, który powstał niejako na zamówienie Enzo Ferrari. Zarówno przed wybuchem wojny, jak i po jej zakończeniu Alfetta zdobywa liczne tytuły, w tym dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) tytuł mistrza świata w Formule 1. Tuż po wojnie, mimo wielu zniszczeń na skutek licznych bombardowań, Alfa Romeo dosyć szybko wznawia produkcję. Pierwszym modelem jest 6C 2500 w sportowej wersji Freccia d'Oro. Jednak w tym czasie w zakładach powstają również silniki do samolotów i statków, a także ... kuchenki elektryczne.

Po wojnie Alfa Romeo wyraźnie stawia na produkcję seryjną, choć wciąż nie bez sukcesów na arenie sportowej. Przykładem takiego niedrogiego i funkcjonalnego auta, z zachowaniem jednak typowych osiągów, jest model 1900, który jest pierwszą Alfą wytwarzaną w pełni na linii produkcyjnej. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, zwinna, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, produkowana w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) zapewniał już dużą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały jednak wersje specjalnie - SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. jest to już odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych (przy okazji odniosło wiele sukcesów sportowych). W 1964 roku powstaje wydział Autodelta, kierowany przez Carlo Chiti, który zajmuje się konstruowaniem samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, oraz całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. model 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa 147 - Samochód Roku 2001.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jesteś widoczny – jesteś bezpieczny
Jesteś widoczny – jesteś bezpieczny
Widoczność to kluczowa kwestia dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Kierowca jadący nieoświetloną drogą jest narażony na podobne niebezpieczeństwo, jak pieszy przemieszczający się poboczem bez elementów odblaskowych.
Citroen C3 Aircross Citroen C3 Aircross